اگر شما هم از طریق ویندوز قبلی خود نسخه جدید سیستم عامل شرکت مایکروسافت یعنی ویندوز 8 را نصب کرده‌اید از تمامی فایل سیستمی ویندوز قبلی شما در درایو پیش فرض (مانند درایو C) یک نسخه پشتیبان تهیه می‌شود که در صورت نیاز توانایی استفاده از آن‌ها توسط کاربر وجود داشته باشد. اما وجود این فایل‌ها به غیر از اینکه حجم زیادی از هارددیسک شما را به خود اختصاص می‌دهد در بسیاری از سیستم‌ها باعث اجرای کند نرم افزارها می‌شود. در این آموزش از تورتک با چگونگی پاکسازی فایل ویندوز قدیمی بعد از نصب ویندوز 8 آشنایی پیدا می‌کنیم.

 

فایل ویندوز قدیمی در کجا نگهداری می‌شوند؟

به صورت پیش فرض تمامی فایل سیستمی ویندوز قبلی شما در فولدر جداگانه ای با نام Windows.old در درایو C و یا درایوی که شما در آن ویندوز را نصب کرده‌اید نگهداری می‌شوند. اما اگر قصد پاک‌سازی این فولدر با استفاده از دکمه Delete و یا Shift + Delete را داشته باشید با پیغام خطایی روبرو خواهید شد که در آن اشاره شده است که فایل و فولدر سیستمی را نمی‌توانید از داخل محیط ویندوز پاک کنید. در صورتی که هنوز ویندوز 8 را بر روی سیستم خود نصب نکرده‌اید می‌توانید از آموزش تصویری نصب ویندوز 8 در سایت تورتک استفاده کنید.

چگونگی پاک کردن فولدر Windows.old در ویندوز 8

اما خوشبختانه نسخه جدید ابزار Disk Clean-Up که در ویندوز 8 به صورت پیش فرض نصب شده است امکان پاکسازی فایل ویندوز قدیمی شما را بدون دردسر و به صورت مستقیم می‌دهد. برای استفاده از Disk Clean-Up و پاکسازی این فولدر مراحل زیر را دنبال کنید.

1. با استفاده از دکمه Windows Key + R پنجره Run ویندوز را فراخوانی کنید و در پنجره نمایش داده شده تایپ کنید cleanmgr و در آخر دکمه Enter را از صفحه کلید سیستم خود بزنید.

2. در صورتی که در سیستم خود از چند درایو (C، D، E و …) استفاده می‌کنید نیاز است در صفحه ظاهر شده درایوی که ویندوز را نصب کرده‌اید (معمولاً درایو C) انتخاب کنید.

3. با شروع به کار ابزار Disk Clean-Up همان طور که در تصویر زیر نیز مشاهده می‌کنید گزینه جدیدی در این ابزار با عنوان Previous Windows installations اضافه شده است که برای پاک‌سازی فایل سیستمی ویندوز قبلی کاربرد دارد. پس این گزینه را تیک بزنید و بر روی دکمه OK کلیک کنید.

پاک کردن فولدر ویندوز Windows.old

4. ابزار Disk Clean-Up شروع به پاکسازی فایل سیستمی ویندوز قدیمی در درایو مورد نظر شما می‌کند و به طور کلی فولدر Windows.old از سیستم شما حذف می‌شوند.

به همین سادگی شما موفق شده‌اید فایل قدیمی ویندوز خود را پاک‌سازی کنید و علاوه بر امکان استفاده از فضای آزاد شده در درایو هارد دیسک خود، سیستم شما از پایداری و سرعت بیشتری نیز برخوردار خواهد شد.



منبع : http://tortak.com/view/windows-old-folder.html#ixzz2HA6BE7QK