اصطلاحات و مفاهیم شبکه ، اینترنت، رایانه ، خطاهای مودم و اتصال به اینترنت  از طریق Dialup و Vpn و...

تصاویر مربوطه هم بعدا بنتدریج اضافه خواهند شد

 

Network: از به هم پیوستن چند کامپیوتر به یکدیگر و برقراری ارتباط بین آنها یک شبکه تشکیل می گردد.

Node : یک نود یا گره به بخشی گفته می شود که به شبکه وصل می باشد. به عنوان مثال یک کامپیوتر ، یک پرینتر و یا یک مودم  می تواند به عنوان نود در شبکه وجود داشته باشد.

Segment : هر بخشی از شبکه که توسط bridge , Switch و یا Router از قسمت های دیگر شبکه جدا می شوند سگمنت می گویند.

Backbone : بستر اصلی در یک شبکه بوده که تمامی Segment ها به آن وصل می شوند. به طور نمونه backbone قادر است اطلاعات بیشتری را نسبت به سگمنت های منفرد حمل کند.
LAN (Local Area Network)   : به شبکه محلی که در آن کامپیوتر ها نزدیک به هم بوده و ارتباط آنها از طریق Hub ، Switch  و یا Wireless باشد اطلاق می شود.

WAN (Wide Area Network)  : به شبکه گسترده گفته می شود که جهت مبادله ی اطلاعات بین فواصل بسیار دور بکار می رود . این شبکه ناحیه ی جغرافیایی وسیعی مانند کل یک کشور ، کل یک قاره را در بر می گیرد(شبکه اینترنتی ) . شبکه های WAN ممکن است از خطوط استیجاری شرکت مخابرات و یا ماهواره های مخابراتی جهت مبادله ی اطلاعات استفاده کنند .

( MAN )Metropolitan Area Network: به  شبکه های متعددی که در نواحی مختلف یک شهر بزرگ یا کوچک واقع شده اند و به یکدیگر مرتبط هستند ، شبکه شهری می گویند.

WLAN ( Wireless LAN : به شبکه های محلی بی سیم اطلاق می شود که ارتباط بینتجهیزات وایرلس را در یک محدوده معینی برقرار می کند.

Share : به اشتراک گذاری داده ها و منابع سخت افزاری برای استفاده همه کامپیوتر های موجود در شبکه

Intranet:شبکه های مربوط به یک سازمان یا مجموعه خاص که به صورت منطقی یا فیزیکی از اینترنت جدا می باشد . این شبکه ها معمولا ترکیبی از شبکه های lan و wan هستند .اینترانت ها ممکن است در نقاطی به اینترنت متصل باشند یا هیچ نقطه اتصالی به آنها نداشته باشند.

: extranet به لایه های ارتباطی و نقاط اتصال Internet و intranet گفته می شود. اکسترانت ها از بعد امنیتی برای شبکه ها بسیار حیاتی می باشند . زیرا محلی هستند برای نفوذ به شبکه و ورود ویروسها معمولا اطلاعات عمومی مربوط بهاینترانت ها یا سازمانها در این قسمت ها قرار می گیرند .

Internet  :مجموعه ای از شبکه های مستقل و مرتبط بهم می باشد که با هم تبادل اطلاعات می کنند و گستره آن تمام دنیا می باشد ، به عبارت دیگر Internet  مجموعه ایازextranet و Internet ها می باشد و بزرگترین  wan  موجد در جهان می باشد.

 NIC(Network Interface Card) : هر یک از کامپیوترها و دستگاه های دیگر از طریق NIC یا کارت شبکه به شبکه وصل می شوند   
MAC Address ( Media Access Control) : هر یک از کارت های شبکه دارای آدرس می باشند. این آدرس که به مک آدرس معروف است دارای دو قسمت است و طول هر قسمت 3 بایت است ، اولین قسمت معرف شرکت سازنده کارت NIC و قسمت دوم شماره سریال کارت NIC می باشد.

Unicast : در این نوع آدرس دهی انتقال اطلاعات از یک نود به آدرس نود دیگر را unicast می گویند.

Multicast : در آدرس دهی Multicast یک نود ، یک بسته اطلاعاتی را برای گروهی می فرستد که اعضای این گروه بسته های آدرس دهی شده را دریافت می کنند. به طور مثال ممکن است یک روتر Cisco اطلاعات دست اول را به تمامی روترهای Cisco دیگر ارسال دارد.

Broadcast : یک نود بسته اطلاعاتی را برای ارسال به تمامی نودهای موجود در شبکه در نظر گرفته و می فرستند که به این عمل broadcast می گویند.
Topology : نحوه اتصال فیزیکی و سیم بندی نودهای شبکه به یکدیگر را توپولوژی می گویند.

Protocol: عبارتست از قراردادی که تعدادی کامپیوتر طبق آن با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و به تبادل اطلاعات می پردازند.
TCP/IP: یک پروتکل جامع در اینترنت بوده و تمام کامپیوترهایی که با اینترنت کار می کنند از آن تبعیت می کنند.
IP Address: در شبکه محلی و یا اینترنت هر کامپیوتر دارای یک آدرس IP است. هر IP متشکل از 4 عدد بوده که با یک نقطه ازهم جدا می شوند. ( مثل 192.168.1.100) هر کدام از این اعداد حداکثر می توانند 254 باشند. هر IP دارای یک Subnet Mask می باشد که از روی آن می توان تعداد IP های یک شبکه محلی را تشخیص داد.
IP Valid: به IP هایی گفته می شود که در اینترنت معتبر بوده و قابل شناسایی باشند.
IP Invalid: به IP هایی گفته می شود که در اینترنت فاقد هویت و غیر قابل شناسایی می باشند. از این IP ها معمولا در شبکه های Lan در صورت نداشتن IP Valid به میزان کافی و یا جهت امنیت شبکه استفاده می شود. از IP Invalid بدلیل نداشتن هویت در اینترنت نمی توان برای اتصال به اینترنت استفاده کرد. بلکه باید از تکنیکهایی مثل NAT یا Proxy استفاده کرد.
Proxy: در مفهوم عامیانه به سانسور کردن سایتها تعبیر می شود. اما از نظر فنی راه حلی است برای اینکه ما بتوانیم از Invalid IP ها برای اتصال به اینترنت استفاده کنیم. در این روش باید یک Proxy Server در شبکه نصب شود. در کل این روش مطلوب نبوده و دارای نقاط ضعف عمده زیر است: 1- نیاز است که کاربران تنظیمات خاصی را در کامپیوتر خود انجام دهند. 2- در این روش بسیاری از پروتکلها پشتیبانی نشده و قابل استفاده نیستند.
با این حال برخی از مراکز اینترنتی نظیر دانشگاهها، مؤسسات دولتی و امنیتی و ... برای کنترل بیشتر کاربران خود و گزارشگیری از سایتهای مرور شده توسط هر کاربر از Proxy استفاده می کنند. از جمله نرم افزارهای Proxy Server می توان به Squid، ISA، CacheXpress و . . . اشاره کرد.
NAT (Network Address Translation)  : یک تکنیک خوب برای بکارگیری Invalid IP است. در این روش تقریبا تمام پروتکل ها پشتیبانی می شوند و مهمتر اینکه نیاز به تنظیم خاصی بر روی کامپیوتر کاربران نیست. از جمله نرم افزارهایی که کار NAT را انجام می دهند می توان به ISA و Winroute اشاره کرد.
DNS: پروتکل تبدیل اسم Domain به IP می باشد. در شبکه به دستگاهی که این کار را انجام می دهد DNS Server گفته می شود. (62.217.156.205 = www.yahoo.com )

Ping: دستوری است که میتواند بسته های tcp/ip را بین دو کامپیوتر ارسال کند و نتایج این ارسال را به ما نشان دهد و ما نیز با استفاده از نتایج این دستور میتوانیم از روشن یا خاموش بودن سیستم ها که با یک ip به اینترنت متصل هستند به عبارتی همان سرور یک سایت یا یک سرویس اینترنتی مطلع شویم و ضمن آن سرعت اتصال آن سرور یا سایت به سیستم خودمان را ارزیابی کنیم.

Server :  یا سرویس دهنده به کامپیوترهایی که وظیفه تامین اطلاعات و سرویس دهی را در شبکه بر عهده دارند سرور گفته می شود.
 Client : یا سرویس گیرنده به کامپیوتری گفته می شود که تقاضایی را از یک سرور دارد. کلاینت در لغتنامه، به معنای مشتری می باشد و مشتری کسی است که تقاضای خدماتی را از سوی فروشنده ای دارد. یک سرور می تواند در آن واحد، به چندین کلاینت (یا بازدید کننده) خدمات رسانی نماید.
 Peer - to - Peer : شبکه های نظیر به نظیر که در آن هر کامپیوتری هم سرویس دهنده هست و هم سرویس گیرنده  .
Server – Based : شبکه های بر اساس سرویس دهنده که در آن یک یا چند کامپیوتر فقط سرویس دهنده و بقیه کامپیوتر ها سرویس گیرنده هستند .

Routing: اگر کامپیوتری بخواهد با یک کامپیوتر دیگر در اینترنت ارتباط برقرار کند، Packet هایش الزاما از چندین Node (کامپیوتر یا Router ) عبور می کند تا به مقصد برسد. به عملی که یک Node بر روی Packet ها و ارسال آنها به Node دیگر برای رسیدن به مقصد انجام می دهد Routing گفته می شود.
Mail Server: در شبکه به سروری گفته می شود که کار دریافت، ارسال و نگهداری Email را انجام میدهد. از جمله نرم افزارهایی که برای Mail Server مورد استفاده قرار می گیرند می توان به MDaemon و Exchange اشاره کرد.
Web Server: به سروری گفته می شود که صفحات Web بر روی آن قرار گرفته و Page های آن از طریق اینترنت قابل دستیابی است.
Cache Server: در حقیقت Proxy Server ای است که بتواند هنگام کارکردن کاربران، سایتهای بازدید شده توسط آنها را در خود نگهداری کرده و در صورتی که کاربر دیگری بخواهد همان سایتها را بازدید نماید با سرعت بیشتر و صرفه جویی در پهنای باند پاسخ خود را از طریق Cache Server دریافت کند. وجود Cache Server در شبکه می تواند تا 50 درصد در اندازه پهنای باند صرفه جویی کند و راندمان شبکه را بالا ببرد. (در شرایط بهینه این میزان تا 60 درصد هم افزایش می یابد.) Cache Server هم می تواند سخت افزاری باشد (مثل Cache Force) و هم می تواند نرم افزاری باشد.(مثل: 1- Squid که تحت Linux و Windows قابل نصب است. 2- ISA که تحت Win2000 قابل نصب است. 3- CacheXpress که تحت Linux و اکثر Windowsها قابل نصب است.)
FTP Server: به سروری گفته می شود که فایلهای مورد نیاز برای Download کردن کاربران بر روی آن قرار گرفته است. و کاربران می توانند فایلهای موجود در FTP Server را Downloadکنند.
Access Server: به دستگاههایی گفته می شود که کاربران اینترتنی قادر باشند از طریق DialUp  یا VPN به آن Connect کرده و از طریق آن به اینترنت دسترسی پیدا کنند.
 

Domain: به نام یک شبکه که منحصر بفرد بوده و در اینترنت Register شده است گفته می شود. مثل wikipg.com . یک شبکه می تواند دارای یک یا چند Domain باشد. البته یک شبکه می تواند بدون Domain یا دارای Domain محلی نیز باشد.
Domain Registration: به عمل ثبت Domain گفته می شود. چنانچه شما بخواهید یک Domain برای خود رجیستر کنید ابتدا باید یک نام را که تا کنون در اینترنت استفاده نشده است انتخاب کنید. سپس توسط شرکتهایی که عمل Domain Registration را انجام می دهند آنرا بنام خود به مدت زمان معین Register کنید.
Host: به کامپیوترهای میزبان که صفحات Web یا فایلهای FTP بر روی آن قرار دارند Host گفته می شود.
ISP: به مراکز سرویس دهی اینترنت ISP گفته می شود. (Internet Service Provider)

 Accounting: به نرم افزارهای مدیریت کاربران در یک ISP گفته می شود. این نرم افزارها کنترل میزان استفاده کاربران از شبکه اینترنت را برعهده دارند. پر استفاده ترین نرم افزار در این زمینه NTTacPlus،  است.

Firewall: هم بصورت سخت افزاری و هم بصورت نرم افزاری وجود دارد و وظیفه آن بالا بردن ضریب امنیتی شبکه به منظور جلوگیری از Hack شدن و سوء استفاده توسط افراد سودجو می باشد.

Filtering: هم بصورت سخت افزاری و هم بصورت نرم افزاری وجود دارد و وظیفه آن جلوگیری از ورود کاربران به سایتهای غیر مجاز می باشد.

RAS : ( Remote Access Service ) به سروری گفته می شود که تعداد زیادی Modem به آن متصل بوده و کاربران می توانند به آن Connect کرده و از اینترنت استفاده کنند.

 

 

کارت شبکه :
کارت شبکه جهت اتصال کامپیوتر به شبکه محلی در سرعت های ۱۰۰،۱۰و۱۰۰۰ مگا بیت بر ثانیه بکار میرود . با پورتهای Rj-۴۵ و BNC برای شبکه های مبتنی بر کابل مسی و با پورت فیبر نوری جهت ارتباط با فیبر نوری استفاده می شود . کارخانه های مختلفی این نوع کارت ها را با قیمت های مختلف و امکانات متنوع تولید می کنند .


هاب سوئیچ شبکه :

قلب هر شبکه مبتنی بر روش استار را هاب سوئیچ تشکیل میدهد . سوئیچ های لایه ۲ با تعداد پورت ۵ ، ۸ ، ۱۶ ، ۲۴ و گاهی ۳۶ و ۴۸ پورت نیز تولید می شوند . امروزه سرعت آنها معمولاً ۱۰/۱۰۰ و یا ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه است .

سوئیچ ها دارای پورتهایR j- ۴۵ و یا فیبر نوری و یا ترکیبی از هر دو هستند . در دو نوع رومیزی و رکمونت و یا رومیزی با قابلیت رکمونت جهت نصب در رکهای ۱۹ اینچ استاندارد وجود دارند . سرعت سوئیچ کردن از مهمترین مشخصات یک سوئیچ است . متناسب با نیاز و طراحی شبکه ، سوئیچهای مختلفی با پورتهای متنوع در بازار بفروش می رسند . شرکت های معدودی سوئیچ جایگزین در مدت زمان گارانتی به شما ارائه می دهند که بدین وسیله می توانید شبکه خود را همواره بر پا نگه دارید . مدت زمان گارانتی سوئیچ ها معمولا بین ۱ تا ۳ سال است .

سوئیچ های مدیریتی : 
برای کنترل و نگهداری شبکه های بزرگ و یا شبکه هایی که نیاز به پهنای باند زیاد و کنترل شده دارند نیاز به استفاده از سوئیچهای مدیریتی داریم . با اینگونه سوئیچها می توان تنظیمات متنوعی از قبیل پهنای باند ، شبکه های مجازی ، کنترل و گزارشات ترافیکی شبکه و ... را انجام داد از مشخصاتی که تقریبا در تمام آنها مشترک است می توان به رکمونت بودن ، بدنه فلزی ، تعداد ۲۴ پورت به بالا ، امکان افزودن چندین نوع ماژول برای کاربردهای مختلف ، خروجی پورت سریال برای مدیریت مستقیم ، امکان مدیریت از طریق وب ، دارا بودن نرم افزار مدیریتی ، پاورهای اینترنال ، پاورهای زاپاس و قیمت بسیار بالا نسبت به سوئیچ های رایج اشاره کرد . هنگام استفاده از چنین سوئیچ های گران قیمتی باید تمهیدات لازم از نظر برق و ارت در سیستم شبکه شما پیش بینی گردد . سرعت سوئیچ کردن داخلی و همچنین حجم دیتای انتقالی در زمان واحد از جمله مشخصات مهم سوئیچها وتعیین کننده قیمت آنها می باشد . برخی از این سوئیچ ها امکان کار در لایه ۳ شبکه و یا یالاتر را نیز دارند . جهت اتصال چنین سوئیچ هایی به یکدیگر از سوئیچ های مرکز ی خاصی (Core) با توان تبادل دیتای بالا استفاده می شود .

ماژول سوئیچ :

ماژولها قطعاتی سخت افزاری هستند که به سخت افزار اصلی متصل شده و امکاناتی را بسته به نیاز شبکه به آن اضافه می نمایند . به سوئیچهایی که دارای ورودی برای نصب ماژول هستند سوئیچهای ماژولار گفته می شود. هر خانواده ای از سوئیچها می توانند از یک تا چندین ماژول داشته باشد و کارخانه های مختلف ماژولهایی با کاربردهای متفاوت برای سوئیچهای خود عرضه می کنند . هر ماژول می تواند چندین پورت یکسان یا متفاوت داشته باشد . جدیدترین ماژولها ماژولهای SFB یا Mini GIBIC هستند که انواع پورتهای گیگا بیت بر روی فیبر نوری و کابل مسی ارائه می کنند . سوئیچ ماژولار این امکان را به طراح شبکه می دهد تا بتواند چندین نوع مدیا را در کنار هم داشته باشند . انتخاب ماژول نیاز به اطلاعات لازم در خصوص انواع مدیا و فواصل و سرعتهایی که ارائه می کنند دارد . ماژول های یک خانواده سوئیچ قیمت های بسیار متفاوتی دارد .

کی وی ام سوئیچ :

این دستگاه امکان کنترل ۲ ، ۴ ، ۸ یا ۱۶ دستگاه کامپیوتر را از طریق یک مانیتور و یک موس و یک کیبرد می دهد . معمولاً در رک برای کنترل چندین سرور به کار می رود که باعث کاهش هزینه می شود . بعضی از انواع آن بهم مرتبط شده و تا ۲۵۶ کامپیوتر یا بیشتر را نیز می توانند ساپورت کنند . یک مورد استفاده فراوان آن مربوط به اسمبل کنندگان و تعمیر کاران کامپیوتر می باشد .

 
پرینت سرور :
می توانید ۱ یا ۳ دستگاه پرینتر را توسط پرینت سرور در اختیار همه کاربران شبکه بطور همزمان قرار دهید . پرینت سرور مستقیماً به سوئیچ
شبکه متصل می شود . مزیت آن بر Print Sharing اینست که توان سرور یا دستگاه دیگر را بکار نمی گیرد ، ویروسی نمی شود ، هنگ نمی کند و خطای کاربر باعث از کار افتادن سرویس چاپ کاربران دیگر نمی شود . یک دستگاه لازم برای شبکه های بزرگ است .

اینترنت سرور :

با اتصال مستقیم این دستگاه به سوئیچ شبکه همه کاربران می توانند بشرط داشتن مجوز از سرویس اینترنت استفاده کنند . ۱ یا ۲ مودم اکسترنال را می توانید با دو خط تلفن به ۲ سرویس دهنده اینترنت متصل شوید .

از امکانات دیگر دستگاه : Mail,Internet,DHCP,Account Server می باشد . تنظیمات آن از طریق Explorer انجام می شود .

دوربین شبکه ، اینترنت :

هنگامی که این نوع دوربین ها را به سوئیچ شبکه متصل می کنید تمام کاربران شبکه به شرط داشتن محوز می توانند تصویری را که این دوربین ها ارسال می کنند مشاهده نمایند . امکان کنترل ۱۶ دوربین همزمان وجود دارد لنز آن قابل تنظیم است و برخی انواع آن صدا برداری و یا عملیات چرخش و زوم را نیز انجام می دهند . سرعت آن تا ۳۰ فریم بر ثانیه و حداکثر دقت ۴۸۰×۶۴۰ می باشد .

روتر :

شبکه ها را روترها (مسیر یابها ) به هم متصل می کنند .تمام دنیا توسط روترها به هم متصل شده و بدین صورت شبکه اینترنت شکل گرفته است . این دستگاهها کارکرد پیچیده ای داشته و نیاز به تنظیمات نرم افزاری دارند . برخی از آن قابلیت نصب ماژول دارد و امکانات مختلفی توسط این ماژولها به آنها افزوده می گردد . پرفروش ترین روترها در بازار ایران ساخت شرکت سیسکو سیستمز می باشد . بسته به قدرت مدیریت و انتقال داده ها وامکانات ، قیمتهای متفاوتی دارند . هر روتر حداقل دارای یک پورت LAN جهت اتصال به شبکه محلی و یک پورت WAN جهت اتصال به شبکه دور دست می باشد.

ماژول روتر :
قطعه سخت افزاری که درون روتر قرار می گیرد و امکانی خاص را به آن اضافه می کند . هر خانواده ای از روتر ، ماژولهای خاص خود را دارد که برای آن روتر طراحی شده است . بعنوان مثال ماژول NM۱۶AM شانزده مودم آنالوگ را به روترهای سیسکو اضافه می نماید . متناسب با نوع ماژول قیمتهای متفاوتی از ۵۰ دلار تا چند هزار دلار دارند .

کارت شبکه USB :
با استفاده از این رابط کوچک می توان کامپیوتر را از طریق پورتUSB به شبکه متصل نمود . این دستگاه زمانی کاربرد دارد که کامپیوتر ما فاقد کارت شبکه باشد . انواع USB۱.۱ و USB ۲.۰ در بازار وجود دارد .

مدیا کانورتر فیبر نوری :
برای انتقال داده ها از کابلهای شبکه به فیبر نوری بکار می روند . دارای سرعت ۱۰۰ مگا بیت و هزار مگا بیت می باشند و بسته به مسافت و سرعت با انواع خروجی های SX,FX و LX ارائه می شوند . بطور معمول دارای یک پورت برای اتصال به کابل شبکه و یک پورت برای اتصال به فیبر نوری می باشند . نوع پورت فیبر نوری آن باید متناسب با کانکتورهای بکار رفته در شبکه انتخاب شود . جهت کار نیاز به منبع تغذیه دارند . اگر بخواهیم سوئیچی را که فاقد پورت فیبر نوری است به فیبر نوری وصل کنیم از مدیا کانورتر استفاده می کنیم .

مالتی پورت : 
اگر تعداد پورتهای یک دستگاه کامپیوتر یا سرور کافی نباشد می توان از مالتی پورت برای افزایش این پورتها بهره گرفت . این مالتی پورتها دارای دو نوع اینترنال و اکسترنال می باشند و ۴ پورت ، ۸ پورت و ۸ پورت قابل افزایش تا ۳۲ پورت آن وجود دارد . بیشترین کاربرد آن در ICT مربوط به اتصال چندین دستگاه مودم به یک سرور برای راه اندازی یک ISP کوچک یا یک شبکه اینترانت می باشد . اما در صنعت کاربردهای فراوانی دارد مانند کنترل دستگاههای CNC و سایر دستگاههایی که باروتکل های استاندارد سریال مانند RS۲۳۲ کار می کنند . بر روی هر دستگاه کامپیوتر می توان تا ۱۲۸ پورت سریال توسط این مالتی پورتها ایجاد کرد . سرعت انتقال دیتا عامل مهم تفاوت قیمت در مالتی پورت است .
 

 گیت وی VOIP:

Gateway می تواند سرویس تلفنی انتقال صدا بر روی خطوط دیتا را به ما ارائه کند . دارای دو نوع پورت FXS برای انتقال دیتا به صورت داخلی و FXO برای اتصال به تلفن یا گوشی تلفن معمولی هستند . هنگامی که بین دو مکان خطوط انتقال دیتا برقرار است می توان بدون هیچ گونه مزاحمتی خطوط تلفنی را نیز با استفاده از همین خطوط دیتا انتقال داد . بدین شکل می توانید یک خط تلفن را از تهران به مشهد انتقال دهیم . مورد استفاده آن را می توان در مراکزی که کارت تلفن اینترنتی عرضه می کنند دید .

IP تلفنی :

این نوع گوشی های تلفن مستقیما به سوئیچ شبکه وصل می شوند و IP خاصی برای آنها تعریف می شود و می توانند تحت شبکه مانند یک تلفن معمولی کار کنند.پیش بینی می شود تلفن های آنالوگ فعلی در آینده ای نزدیک جای خود را به IP تلفن خواهند داد .

کارت شبکه وایرلس : 
برای داشتن یک شبکه وایرلس فقط کافی است بر روی هر کامپیوتر یک کارت شبکه وایرلس نصب کنید . قابل توجه اینکه نیاز به نصب هیچ دستگاه دیگری ندارد . این کارتها با سرعتهای ۱۱ ، ۲۲ ، ۵۴ و ۱۰۸ مگابیتی کار می کنند و متناسب با شرایط محیط سرعت انتقال دیتای آنها تغییر می کند . در محیط های بسته داخل ساختمان نهایتا تا ۱۰۰ متر و در فضای باز بدون مانع در حدود ۳۰۰ متر برد دارند . با تعویض آنتن می توان برد آنها را تقویت نمود .

اکسس پوینت : 
اکسس پوینت یک شبکه وایرلس را به یک شبکه محلی متصل می کند. دارای یک پورت Rj - ۴۵ برای اتصال به سوئیچ شبکه و آنتن برای اتصال به شبکه بی سیم است . برخی انواع آن که دارای حالت بریج نیز هستند می توانند بین دو شبکه محلی که با هم فاصله دارند اتصال برقرار نمایند . در حالت رپیتر سیگنال را جهت مسافت بیشتر تکرار می کنند .

بریج وایرلس :

پل هایی که بین شبکه های محلی با امواج بی سیم ارتباط برقرار می کنند . این نوع بریج ها با آنتن های مختلف می توانند تا ۵۰ کیلومتر مسافت را نیز پشتیبانی نمایند . فرکانس کاری آنها معمولا ۲/۴ یا ۵/۸ گیگا هرتز است که فرکانس آماتوری بوده و نیاز به مجوز ندارد . برای نصب در فضای آزاد طراحی شده و قابلیت کار در دمای بالا و پائین را دارند . بدنه دستگاه بصورت ضد آب برای جلوگیری از نفوذ باران ، طراحی شده است . توابع امنیتی نیز برای کد کردن اطلاعات و محافظت از داده ها بر روی این بریج ها وجود دارد . دستگاهی به نام POE همراه این دستگاه عرضه می شود که عملیات برق رسانی با ولتاژ پایین از طریق کابل شبکه را به این دستگاه از داخل ساختمان فراهم می کند . این بریج ها با گیت وی ها ترکیب شده و برای انتقال خطوط تلفن به مناطق دور دست یا فاقد امکانات بکار می روند .

آنتن های داخل ساختمان :

اگر قدرت انتشار یا Gain آنتن کارت شبکه یا اکسس پوینت شما کافی نباشد می توانید از آنتن های قویتر بیش از ۵dbi استفاده کنید . این آنتن ها در دو نوع Omin با زاویه انتشار ۱۸۰ درجه و Flat برای انتشار جهت دار عرضه می شوند .

آنتن های Omni :

آنتن های میله ای شکل که قابلیت انتشار امواج را در همه زوایا دارند . این آنتن ها با بست های مخصوص جهت اتصال به دکل یا پایه و همراه با محافظ برق گیر برای انتقال الکتریسیته ناشی از رعد و برق به زمین عرضه می شوند . همچنین امکان نصب این آنتن ها بر روی انواع بریج Outdoor استاندارد وجود دارد و در قدرتهای ۸dbi تا ۱۵dbi تولید می شوند . سطح آنها با پوشش فایبر گلاس پوشیده است .

 
آنتن های پارابولیک : 
آنتن های جهت دار جهت انتقال امواج به مسافتهای دور دست به علت سطح مشبک این آنتن ها وزن آن سبک بوده و بادگیر نمی باشند . در قدرتهای مختلف ۲۴dbi ، ۲۷dbi ، ۳۰dbi عرضه می شوند . برای انتقال خطوط مخابراتی نیز از این نوع آنتن ها استفاده می شود .
 

آنتن های مسطح :

سطح این آنتن ها مسطح بوده و با زاویه انتشار مختلف ساخته می شوند . همراه با بست های مخصوص جهت اتصال به دکل یا پایه و همراه با محافظ برق گیر برای انتقال الکتریسیته ناشی از رعد و برق به زمین عرضه می شوند . همچنین امکان نصب ای آنتن ها بر روی انواع بریج Outdoor استاندارد وجود دارد و در قدرتهای ۱۵dbi تا ۱۸dbi تولید می شوند . سطح آنها فایبر گلاس است .
 

آنتن های یاگی :
آنتن شاخه ای جهت دار مانند آنتن های تلویزیون که بر روی بام نصب می شوند . این آنتن ها با پایه های مخصوص جهت اتصال به دکل یا پایه و همراه با محافظ برق گیر برای انتقال الکتریسیته ناشی از رعد و برق به زمین عرضه می شوند . همچنین امکان نصب این انتن ها بر روی انواع بریج Outdoor استاندارد وجود دارد و در قدرتهای ۱۸dbi تا ۲۰dbi تولید می شوند. سطح آنها جهت جلوگیری از یخ زدن با پوشش فایبر گلاس پوشیده شده و آنتن بشکل یک استوانه درآمده است .
 

فکس مودم های اینترنال :

کارت فکس مودم PCI با سرعت ۵۶ کیلو بیت بر ثانیه . معمولاً دارای توابع V.۹۲ هستند و می توانند خط تلفن را در هنگام ارتباط با اینترنت اشغال نکنند . بعلت قیمت کم پرفروشترین نوع مودم در بازار هستند . سیستم نشان دهنده شماره مخاطب فقط در برخی از آنها وجود دارد .

فکس مودم های سریال : 
فکس مودم هایی با قابلیت اتصال به پورت های سریال دستگاه کامپیوتر . علی رغم کیفیت خوب آنها به علت پیشرفت تکنولوژی کم کم از رده خارج شده و فکس مودم های USB جایگزین آن می شود . سرعت آنها ۵۶Kbps و برخی از آنها توابع V.۹۲ را پشتیبانی می کنند .

فکس مودم های USB :

فکس مودم های بسیار سریع و کامل که در عمل می توانید تفاوت سرعت آن را نسبت به سایر فکس مودم ها احساس کنید . سرعت آنها ۵۶Kbps و امکان پشتیبانی از V.۹۲ را دارند . برخی از آنها دارای خروجی صدا بوده و هنگام نصب به دستگاه در هر زمان توسط ویندوز شناسایی و راه اندازی می شوند . همچنین نیاز به منبع تغذیه جداگانه ندارند . چراغ های نشانگر وضعیت مودم و ارتباط را کاملاً نشان می دهد .
 

دوربین دیجیتال :
دوربین های دیجیتال امروزه با دقت های ۴ مگا پیکسل به بالا عرضه می شوند . معمولاً ۸ یا ۱۶ مگا بایت حافظه داشته و می توانند تعداد زیادی عکس با دقتهای مختلف در خود ذخیره کنند . البته توسط کارتهای حافظه می توان گنجایش حافظه آنها را افزایش داد و در دو نوع عمده با سنسور CMOS و سنسور CCD تولید می شوند که سنسور CCD دارای کیفیت بسیار بالاتری است . همچنین امکان فیلم برداری بصورت محدود همراه با صدا نیز به آنها اضافه شده است . برخی از آنها امکان استفاده بصورت وب کم را نیز دارند . دو نوع زوم دیجیتال و اپتیکال می توانند داشته باشند که زوم اپتیکال قیمت دوربین را افزایش می دهد . امکان کپی انواع فایل بر روی این دوربینها جهت حمل و انتقال به کامپیوترهای دیگر وجود دارد . همچنین خروجی تلویزیون نیز دارند . همه آنها دارای صفحه نمایشگر رنگی جهت دیدن تصاویرهستند و با پورت USB به کامپیوتر متصل می شوند .
 

وب کم :
اگر دوربین وب کم داشته باشید می توانید در شبکه محلی یا اینترنت ارتباط تصویری زنده داشته باشید . برنامه های Chat مانند Yahoo Messenger امکان ارتباط تصویری را توسط وب کم فراهم می کنند . دقت ۳۲۰ کیلو پیکسل آن دارای کیفیت بهتری است و می تواند تا ۳۰ فریم در ثانیه انتقال تصویر داشته باشد .

فلاش دیسک :

جهت انتقال ، حمل و گرفتن پشتیبان از فایلهای خود می توانید از فلاش دیسکهای کوچک و سبک و زیبای USB استفاده کنید . نوع USB ۲.۰ آن سرعت بسیار بالایی دارد و در ظرفیتهای ۱۲۸ ، ۲۵۶ ، ۵۱۲ مگا بایت و یک گیگا بایت تولید می شوند . در ویندوزهای XP و ۲۰۰۰ نیازی به درایور و نصب ندارد و هنگام روشن بودن دستگاه می تواند وصل و قطع شود .
 

قفل USB :

قفل USB می تواند قسمی از هارد شما را قفل کند بطوریکه آن قسمت از هارد دیسک شما فقط هنگامی دیده می شود که قفل به دستگاه متصل باشد . همچنین می تواند دستگاه را جهت جلوگیری از اتصال به اینترنت قفل کند . و یا راه انداز سیستم را قفل نماید . اندازه آن کوچک و قابل حمل در دسته کلید شما می باشد . هر شخص می تواند قفل مخصوص خود را داشته باشد .

هاب USB :

اگر دستگاههای USB زیادی داشته و پورت یو اس پی کافی برروی کامپیوتر خود ندارید یا مایلید تعدادی پورت USB بر روی میز کار خود جهت دسترسی آسانتر داشته باشید می توانید از هاب USB استفاده کنید این هابها در انواع ۴ پورت و ۷ پورت و... تولید می شوند .

لینک USB :

با این رابط می توان بین دو دستگاه کامپیوتر لینک ایجاد کرده و فایلها را بین دو دستگاه انتقال دهید . دو نوع USB۱.۱ و USB۲.۰ در بازاز وجود دارد که USB۲.۰آن دارای سرعت به مراتب بیشتری می باشد سبک ، کوچک و قابل حمل میباشد.

آداپتور بلوتوس :

برای ارتباط بین کامپیوتر و دستگاه هایی که امکان بلوتوس دارند مانند برخی گوشی های موبایل یا برخی پرینترها استفاده می شود. در سه مدل با برد ۱۰ متری ، ۲۰ متری و ۱۰۰ متری عرضه می شود . بلوتوس پهنای باند کمی داشته و برای ارتباط کامپیوتر با دستگاههای جانبی و حذف کابلهای رابط طراح شده است . توسط این آداپتورها می توان وایرلس با پهنای باتد کم نیز بین دو کامپیوتر ایجاد نمود .

کارت حافظه :

کارتهای حافظه امروز با ظرفیت های ۱۲۸ ، ۲۵۶ ،۵۱۲ مگا بایت و یک گیگا بایت عرضه می شوند. کارت های حافظه در دو نوع SD و MMC عرضه می شوند .که SD گر چه قیمت بالاتری دارد ولی دارای سرعت بیشتر و مصرف کمتری نسبت به MMC می باشد .

پایه دوربین عکاسی :
جهت داشتن عکس با وضوح بهتر معمولاً دوربین بر روی سه پایه نصب می شود . این پایه های کوچک دوربین بصورت استاندارد بر روی دوربینهای دیجیتال نصب می شوند . همچنین در زمانی که با تایمر دوربین می خواهید از خودتان عکس بگیرید پایه دوربین تنظیم آنرا برای شما آسان می کند . ای پایه ها تاشو و قابل حمل می باشد .

مینی کیبورد :

کی بردهای کوچکی که جهت قرار گرفتن در رک های شبکه بکار می رود. چون کی بردهای معمولی نمی توانند براحتی بر روی سینی های متحرک رک ها قرار گیرند . این کی بردها به شما امکان می دهد بر روی یک طبقه کشویی رک ، موس و کی برد را در کنار هم داشته باشید کابل USB A-B این نوع کابل رابط جهت اتصال دستگاههای جانبی دارای پورت USB مانند پرینتر ، اسکنر ، مودم و ... به کامپیوتر استفاده می شود . طول آن در حدود ۸/۱ متر است . یک نوع جدید آن قابلیت جمع شدن بصورت خودکار دارد و جهت حمل و نقل خصوصا همراه لپ تاپ بکار می رود .

مبدل USB به RS-۲۳۲ :

اگر نیاز به اتصال دستگاههای با پورت سریال به پورت USB کامپیوتر خود را دارید می توانید از این رابط استفاده کنید. که دو نوع پورت سریال نری و سریال مادگی آن در بازار وجود دارد .

اسپلیتر مونیتور :
با این ذستگاه می توان خروجی یک کارت گرافیک را همزمان به چهار مانیتور منتقل کرد . در این حالت تمام مانیتورها یک تصویر را نشان می دهند . بیشترین کاربرد آن در نمایشگاه ها یا فروشکاه ها می باشد .
 

کانکتور شبکهRj - ۴۵ : 
کانکتور های ۸ پین شبکه در توپولوژی استار برای اتصال کابلهای شبکه به دستگاهها استفاده می شود . مرغوبیت آن بستگی به روکشی دارد که بر روی پین های فلزی آن آبکاری شده است . بهترین روکش ۵۰ میکرون می باشد . این کانکتورها توسط ابزار پرس مخصوص به کابل شبکه متصل می شوند . اتصال این کانکتورها به کابل شبکه باید حتما طبق رنگ بندی استاندارد انجام شود . در دو نوع بدون حفاظ وبا حفاظ فلزی FTP ( برای نصب در محیطهای با نویز بالا و بر روی کابلهای حفاظ دار) موجود می باشند. نصب دستی این کانکتورها برای شبکه های مهم به هیچ عنوان توصیه نمی شود و بجای آن باید از پچ کوردهای آماده و تست شده در کارخانه استفاده گردد .

 
کانکتور تلفن Rj - ۱۱ :

کانکتورR j - ۱۱ دارای ۴ یا ۶ پین فلزی است که بیشتر مصرف تلفنی و مخابراتی دارد . دربازار به فیش پاناسونیکی نیز معروف است . کابل مورد استفاده این کانکتورها کابل ۴ رشته تخت می باشد و برای نصب به کابل تخت نیاز به ابزار پرس ویژه ای دارد .

کاور کانکتور :

کاور لاستیکی طراحی شده برای کانکتورR j- ۴۵ علاوه بر زیبا کردن کابل رابط اتصال کابل به کانکتور را محافظت کرده و مانع از ورود گرد و غبار به پورت نیز می شود . در دو نوع با روکش بر روی ضامن کانکتور و بدون روکش در رنگهای مختلف زرد ، سبز ، کرم ، نارنجی ، قرمز ، آبی ، مشکی و ... عرضه می شود . نوع نرم آن مرغوبیت بیشتری دارد .

کوپلر Rj- ۴۵ :
اگر نیاز به افزایش طول کابل شبکه داریم نباید از لخت کردن سیمها و اتصال آنها به یکدیگر و یا لحیم کردن سیمها استفاده کنیم . برای این منظور باید از کوپلرR j - ۴۵ که دارای ۲ پورت مادگی است استفاده کرد .

پریز شبکه رو کار :
قاب پریز روکار بر روی دیوار توسط چسب دو طرفه مخصوص یا پیچ و رولپلاک نصب می شود و می توانید مدلهای مختلف کیستون را درون آن جاسازی کنید . برخی انواع آن دارای شاتر بر روی پورت هستند که از ورود غبار به داخل آن جلوگیری می نماید . مدلهای تک پورت و دو پورت با کیفیتهای مختلف و قیمت های متفاوت عرضه می شوند . توسط برچسبی که بر روی برخی از آنها وجود دارد می توانید شماره آن پریز را درشبکه مشخص کنید .

فیس پلیت شبکه :
فیس پلیت یا صفحه پریز توکار شبکه باید بر روی جعبه استاندارد نصب شود . اگر هنگام ساخت بنا این نوع جعبه را در دیوار جاسازی کرده باشید می توانی براحتی فیس پلیت استاندارد را بر روی آن نصب کنید . در انواع صاف و ۴۵ درجه تک پورت و دو پورت با کیفیت ها و قیمتهای متفاوت عرضه می شوند . توسط برچسبی که بر روی برخی از آنها وجود دارد می توانید شماره آن پریز را در شبکه مشخص کنید .

کیستون :

کیستون به کابل شبکه متصل می شود و یک پورت مادگی Rj - ۴۵ در اختیارما قرار می دهد . کیستون درون قاب پریز شبکه یا درون پچ پنل ماژولار قرار می گیرد . در شبکه های ساخت یافته ابتدا و انتهای هر کابل مفتولی شبکه کیستون قرار می گیرد. در دو نوع بدون حفاظ و با حفاظ فلزی FTP ( برای نصب در محیطهای با نویز بالا و بر روی کابلهای حفاظ دار ) موجود می باشند . کیستون باید متناسب با نوع کابل شبکه انتخاب شود . مثلا هنگامی که کابل شبکه Cat ۶ داریم باید از کیستون Cat۶ استفاده کنیم .

بک باکس پریز :
جهت نصب فیس پلیت شبکه در داخل دیوار یا بر روی سطح دیوار نصب می گردد و دارای عمق های متفاوتی بوده که متناسب با نیاز انتخاب می گردد .

 
پچ پنل های غیر ماژولار ( Loaded ) :
در کابل کشی ساخت یافته پچ پنلها درون رکها قرار می گیرند و همه کابلهای شبکه به این پچ پنلها متصل می شوند . یک سر تمام کایلهای مفتولی شبکه درون پریز شبکه و دیگری به پچ پنل متصل می شود . عیب یابی در این شبکه ها سریع و آسان است . پچ پنل های غیر ماژولار در انواع Cat۵e و Cat۶ و با تعداد پورتهای ۱۶ ، ۲۴ ، ۳۶ و ۴۸ پورتی بصورت رنگی و مشکی و با زوایای ۱۸۰ درجه و ۴۵ درجه تولید می شوند . همچنین در دو نوع بدون حفاظ و با حفاظ فلزی FTP (برای نصب در محیطهای با نویز بالا و بر روی کابلهای حفاظ دار ) موجود می باشند . در کل استفاده از این پچ پنل ها برای انتقال دیتا توصیه نمی شود و بیشتر مناسب انتقال صوت هستند . همچنین در شبکه های بزرگ قابلیت انعطاف ندارند و طراح شبکه را با محدودیت مواجه می کنند . بجای آنها بهتر است از پچ پنل های ماژولار استفاده گردد .

پچ پنل های ماژولار :

در پچ پنل های ماژولار همه مزایای پچ پنل های غیرماژولار را که قبلا ذکر شده داریم . بعلاوه اینکه می توانیم چندین نوع پورت مثلاً UTP، STP و FTP حتی انواع پورت فیبر نوری مالتی مود و سینگل مود را در کنار هم داشته باشیم . اگر پورتی به هر عنوان دچار مشکل شود فقط همان کیستون تعویض می شود و نیاز به تعویض کامل پچ پنل نیست . حتی می توانیم Cat۵e و Cat۶ و Cat۷ را در کنار هم داشته باشیم . این موضوع هزینه های پروژه را پایین آورده و فضای بسیار کمتری را در درون رک اشغال می کند . این پچ پنل ها در انواع ۱۲ ، ۱۶ ، ۲۴ ، ۳۲ ، ۳۶ و ... ساخته می شوند . در مجموع نصب آسان تری داشته و برخی از انواع آن دارای ساپورت بارجهت بافتن کابلها و نگهداشتن کامل آنها در پشت پچ پنل هستند .

پچ پنل های مخابراتی :
پچ پنل های مخابراتی که بیشترین استفاده آن در ISP می باشد دارای ۱۶ پورت در انواع ایرانی و ۲۵ پورت در انواع تایوانی هستند . هر دو این پچ پنل ها یک یونیت از فضای رک را به خود اختصاص می دهند .

نگهدارنده کابل CableManagemant :
نگهدارنده کابل یا Cable Managemant در داخل رک بین پنل و سوئیچ شبکه قرار می گیرد و وظیفه آن نگهداشتن پچ کوردهای درون رک می باشد . بوسیله نگهدارنده کابل از ریزش پچ کوردها بر روی سایر تجهیزات درون رک جلوگیری کرده ونظم بیشتری به آن می بخشیم . در دو مدل در پوش دار و قلاب دار تولید می شود . همچنین انولع یک یونیت و دو یونیت دارد که بیشتر مدل یک یونیت آن مورد استفاده قرار می گیرد .

 
ساپورت بار :

در پشت پچ پنل قرار می گیرد و نگهداشتن و مدیریت کابلهای پشت پچ پنل را آسان می کند . برخی پچ پنل ها خود دارای ساپورت بار هستند و برای برخی می توان ساپورت بار جداگانه تهیه نمود . چون کابلهای شبکه توسط کمربند کابل به ساپورت بار بسته می شوند امکان قطع شدن آنها از پچ پنل بسیار کاهش می یاید .

پچ کوردهای مسی :

برای اتصال بین سوئیچ شبکه و پچ پنل و همچنین اتصال بین کامپیوتر ( کارت شبکه ) و پریز شبکه از پچ کورد استفاده میشود. یکی از مهمترین قسمتهای شبکه پچ کورد است که می تواند کارایی شبکه را تحت تاثیر قرار دهد . پچ کوردها از کابلهای نرم و افشان ساخته می شوند . سازندگان معتبر تست های مختلفی را پس از ساخت پچ کورد بر روی آن انجام داده تا از استاندارد بودن آن مطمئن شوند . در طولهای ۵۰ سانتیمتر ، ۱ ، ۲ ، ۳ ، ۵ ، ۱۰ و ۱۵ متری در رنگهای مختلف عرضه می شوند . با دو نوع ژاکت PVC و LSZH ساخته می شوند که دومی فاقد هالوژن می باشد و در هنگام آتش سوزی دود سمی تولید نمی کند . ساخت دستی این پچ کوردها خصوصا با کابلهای مفتولی به هیچ عنوان توصیه نمی شود . چهار طبقه بندی از نظر پاسخ فرکانسی برای پچ کوردهای مسی : Cat۵ ، Cat۵e ، Cat۶ و Cat۷ می باشد .

 
اتصالات BNC : 
شبکه های باس از رده خارج شده است ولی چون برخی از شرکتها و کارخانجات ما هنوز از از شبکه های قدیمی استفاده می کنند لذا این اتصالات دربازار عرضه می شوند . اتصالات مذکور عبارتند از کانکتورBNC ، تی کانکتور ، ترمینیتور یا ختم کننده و برل یا آی کانکتور برای اتصال کانکتور BNC نیاز به ابزار پرس ویژه می باشد .

 
کابل شبکه چهارزوجی :

کابل مخصوص شبکه های استار کابل ۴ زوج ۱۰۰ اهمی می باشد که هر دو زوج به هم تابیده شده اند . این کابلها معمولا در بسته بندی های ۳۰۵ متری ( ۱۰۰۰ Feet) بصورت حلقه ای یا درون کارتن تولید می شوند . کابل شبکه از مهمترین قسمتهای شبکه است که نصب آن هزینه زیادی دارد و در انتخاب آن باید بسیار دقت کرد چرا که انواع تقلبی آن در ظاهر با اصل مطابقت می کند در بازار فراوان است . تشخیص کابل تقلبی از کابل اصلی فقط توسط تسترهای گران قیمت و خاص این منظور امکان پذیر است . کابل ها در انواع رایج Cat۵e ، Cat۶ و Cat۷ در انواع بدون شیلد UTP ، با فویل آلومینیومی FTP و شیلددار STP و گاهی دارای فویل و شیلد SFTP در رنگهای مختلف و با دو نوع ژاکت PVC ، LSZH عرضه می شوند که دومی فاقد هالوژن می باشد و در هنگام آتش سوزی دود سمی تولید نمی کند .

سرعت هر دو زوج تاییده از کابلهای شبکه مختلف عبارتند از :
Cat ۶ = ۲۵۰Mhz
Cat ۵e = ۲۰۰Mhz, ۳۵۰Mhz
Cat ۷ = ۶۰۰Mhz

 
کابل شبکه کواکسیال :

کابل شبکه ۵۰ اهمی دارای مغزی و شیلد مخصوص شبکه های باس قدیمی که اکنون بندرت مورد استفاده قرار می گیرد .

فیبر نوری :

فیبرنوری را هنگامی استفاده می کنیم که نیاز به ارتباط بین مسافت های زیاد یا نیاز به پهنای باند زیاد داریم . بهترین رسانه انتقالی امروزه فیبر نوریست که مزایای فراوانی دارد . فیبرهای نوری که در کار شبکه استفاده می شود باید دارای ۲ رشته و یا ضریبی از ۲ باشند . فیبر های نوری از نظر ژاکت به انواع مختلفی از قبیل ضد جونده ، گلاسین آرمورد ، وایر استیل آرمود و ... تقسیم می شوند . همچنین متناسب با محل استفاده به سه گروه indoor برای مصارف داخل اتاق ، indoor/outdoor برای مصارف داخل ساختمان یا کانالهای پلاستیکی و فلزی و outdoor برای استفاده مستقیم در فضای آزاد تقسیم می شوند . فیبر نوری حتما باید متناسب با نیاز شبکه انتخاب شود . دو گروه متفاوت فیبرهای نوری عبارت از مالتی مود و سینگل مود است . مالتی مود خود به دو دسته یکی با دو هسته ۵/۶۲ میکرون و دیگری ۵۰ میکرون تقسیم می شوند. فیبر مالتی مود می تواند در سرعت ۱۰۰ مگابایت تا ۲ کیلومتر مسافت را پاسخگو باشد . اما در سرعت گیگا بیت مالتی مود ( ۹ میکرون) به تناسب تجهیزاتی که از آن استفاده می کنند می توانند تا ۷۰ کیلومتر را پشتیبانی کنند . فیبر سینگل مود از مالتی مود ارزانتر است اما تجهیزاتی که از فیبر سینگل مود استفاده می کنند بسیار گرانتر از تجهیزات مالتی مود هستند . نصب کانکتورهای فیبر نوری نیاز به ابزار ویژه ای دارد که گران قیمت می باشد .

پچ کورد فیبر نوری : 
برای اتصال بین پچ پنل فیبر نوری و سوئیچ شبکه از پچ کورد استفاده می کنیم . این پچ کورد ها هم باید متناسب با قیبر نوری انتخاب شوند. مثلا پچ کورد سینگل مود برای فیبر سینگل مود و پچ کورد مالتی مود برای فیبر مالتی ۵۰ برای فیبر متناسبش و همینطور پچ کورد فیبر ۵/۶۲ میکرون . پچ کورد ها دارای کانکتورهای مختلفی هستند که در کارخانه بر روی آنها نصب شده است . مانند : MT - Rj و LC و SC و ST و VF - ۴۵ که در برخی پچ کوردها کانکتور های یک سر پچ کورد با سر دیگر متفاوت است برای مصارف گوناگون مثلا پچ کورد : SC به LC و... پچ کوردهای فیبر جدید قابلیت انعطاف بسیار بالایی دارند و براحتی نمی شکنند . طول این پچ کوردها معمولا ۱ ، ۲ ، ۳ ، ۵ و ۱۰ متر می باشد .

کانکتورهای فیبر نوری :
کانکتور فیبر نوری بر روی فیبر نوری توسط ابزارهای خاص نصب می شود و امکان انتقال داده را به ما می دهد . برخی از انواع این کانکتورها عبارتند از MT - Rj و LC و SC و ST و VF - ۴۵ که به دو گروه مالتی مود و سینگل مود نیز تقسیم می شوند .

 
آداپتور فیبر نوری :

آداپتور فیبر نوری واسط بین فیبر نوری که کانکتور بر روی آن نصب شده و پچ کورد فیبر نوری می باشد . این آداپتور عموما داخل پچ پنل مخصوص فیبر قرار می گیرد . و انواع مختلف آن متناسب با نوع کانکتور بصورت ۲ پورت Duplex یا تک پورت Simplex وجود دارد .

سوکت فیبر نوری VF - ۴۵ :
این اختراع نسبتا جدید کمپانی ۳M است که باعث سادگی در اتصالات فیبر نوری و پایین آمدن هزینه ها شده است . از مزایای این سوکت می توان به : سادگی و سرعت نصب ، در پوش اتومات سوکت و کانکتور ، جهت جلوگیری از ورود غبار همچنین جلوگیری از تابش لیزر به چشم ، امکان نصب در کنار سایر کیستون های مسی در پچ پنل یا درون فیس پلیت ها ، هزینه بسیار مناسب ، اتصال مستقیم فیبرها به یکدیگر و کاهش افت سیگنال نور و ... اشاره کرد . در این تکنولوژی نیازی به استفاده از آداپتور فیبر نوری نمی باشد . حتی بوسیله پچ کوردهای خاص آن با قابلیت انعطاف بسیار بالا می توان فیبر نوری را بر روی میز کاربر مانند کابل مسی بکار برد . چنانچه از ابزارهای نصب فیبر نوری قدیمی استفاده می کنید فقط با تهیه ۲ قطعه ابزار جدید می توانید سوکت های پیشرفته VF - ۴۵ را نیز نصب نمایید .

کیف ابزار فیبر نوری :

کیف ابزار فیبر نوری مخصوص نصب سوکت های VF - ۴۵ است . قیمت این ابزار نسبت به انواع مشابه بسیار مناسب بوده و دارای تجهیزات کامل برای نصب سوکت فیبر نوری می باشد . همچنینCD فیلم آموزش نصب و کتابچه راهنما نیز همراه آن وجود دارد .

پورت دوبلر :

اگر در محلی یک پورت شبکه دارید و اکنون نیاز به یک پورت دیگر دارید و امکان کابل کشی مجدد ندارید می توانید از این دو برابر کننده پورت استفاده کنید . در این حالت لازم است دو عدد از این قطعه را در ابتدا و انتهای کابل شبکه خود قرار دهید . این سیستم فقط بر روی شبکه های ۱۰/۱۰۰ مگا بیت کاربر دارد .

آچار پرس شبکه :

آچار پرس شبکه فقط مخصوص کانکتورR j-۴۵ میباشد که دارای سیم چین نیز هست . در دو نوع : با ورودی کانکتور از بغل و ورودی کانکتور از قسمت جلو آچار . آچار با ورودی جلو ساخت شرکت AMP است که دارای کیفیت و قیمت بالاتری نسبت به انواع مشابه است چنانچه کار شما صرفا شبکه است و سر و کاری با کانکتورهای تلفنی ندارید این نوع آچارها انتخاب مناسبی برای شماست .

آچار پرس شبکه و تلفن :

آچار پرس های شبکه و تلفن نوعا دارای ۲ یا ۳ ورودی هستند . ورودی اول مخصوص کانکتورهایR j-۴۵ است و ورودی دوم مخصوص کانکتورهایR j-۱۲ و Rj-۱۱ می باشد . برخی از انواع آن دارای ورودی سومی برای کانکتورهای کوچکتر مخصوص گوشی تلفن هستند . متناسب با قیمت کیفیت متفاوتی دارند و این کیفیت خصوصا هنگام نصب تعداد زیاد کانکتور مشهود است . برخی انواع آن دارای قفل اتومات جهت بستن آچار می باشند .

آچار پرس کانکتور BNC :

آچار پرس های کانکتور های BNC نوعا دارای ۴ یا ۵ سوراخ هستند و با کیفیت های متفاوتی در بازار یافت می شوند . این نوع آچار دارای قفل اتومات است . بعلت منسوخ شدن شبکه های مبتنی بر باس مصرف بسیارکمی دارند .

آچار پانچ :

از این نوع آچار برای پانچ کردن سیم های شبکه و مخابراتی در داخل ترمینال ها ، کیستون ها و پچ پنل های غیر ماژولار استفاده می شود . همزمان با پرس سیم در محل خود ، اضافه سیم نیز توسط آچار قطع می شود. در دو نوع قیچی دار که عملیات چیدن اضافه سیم توسط تیغ آچار انجام می شود . برخی از انواع آن دارای پیچ تنظیم فشار هستند و برخی نیز دارای قلاب کمری می باشند .

کابل لخت کن شبکه :

استریپر( کابل لخت کن) روکش یا همان ژاکت کابل را بدون زخمی کردن سیمهای درون کابل براحتی جدا می نماید و یک ابزار بسیار لازم هنگام نصب شبکه است . دارای سیم چین و پیچ تنظیم جهت تنظیم متناسب با ضخامت کابل می باشند .

 

کیف ابزار شبکه :
کیف ابزار های شبکه شامل تعدادی از ابزارهای نصب شبکه درون یک مجموعه هستند ابزارهایی که عموما در این نوع کیف ها وجود دارد : آچار پرس شبکه ، کابل لخت کن ، آچار پانچ و تستر شبکه می باشند . و متناسب با قیمت ، کیفیت و تعداد ابزارهای درون کیف نیز تفاوت می کند .

تستر های شبکه :

این نوع تسترها فقط برای تست برقراری ارتباط در لینک های شبکه محلی استفاده می شوند. برخی انواع آن علاوه برتست اتصالات Rj-۴۵ شبکه های باس اتصالات BNC ، تلفن ، USB و PS/۲ را نیز چک می کنند . به تناسب کیفیت عملکرد قیمت هایی متفاوت دارند . این تسترها به دو قسمت عمده تسترها و ریموت تستر تقسیم می شوند که ریموت در انتهای کابل و تستر در ابتدای آن وصل شده و عمل تست را انجام میدهند . نوعا با باطری ۹ ولتی کتابی تغدیه می نمایند . برخی از آنها بر روی ریموت نیز نشانگر تست دارند . نشانگرهای این نوع تسترها بصورت چراغ های نورانی کوچک LED با صفحات LCD تک رنگ کوچک می باشد . هنگام تست با تسترها باید مطمئن شد که دو سر لینک به تستر متصل باشد و به کارت شبکه یا سوئیچ در حال کار وصل نباشد در غیر اینصورت ممکن است به تستر صدمه وارد شود .یک تستر که مدت زمان زیادی از ارائه آن در بازار نمی گذرد می تواند طول کابل تحت تست را نیز بر روی نشانگر LCD خود نمایش دهد . البته نسبت به سایر تسترها قیمت بالاتری دارد . مدلهایی از تسترهایی که در شکل می بینید می توانند نقشه کابل را نیز چک نمایند و نوع معمولی با کراس بودکابل را نیز اعلام کنند .

 

تستر های حرفه ای :
آنالیزرهای حرفه ای شبکه که معروفترین آنها ساخت Fluke آمریکا هستند می توانند تمام مشخصات کابل شبکه را تست کنند و برای هر لینک مقایسه آن با موارد استاندارد و امکان ارائه گزارش کامل این تستها بر روی پرینتر را دارند . قیمت این تسترها در حدود ۸۰۰۰ دلار است و برای تست های پچ کورد مسی و لینک های فیبر نوری نیز ماژولهای خاصی با قیمت بالا به آن افزوده می گردد . کارفرمایان شبکه های مهم و بزرگ معمولا در پایان کار بر اساس تستهای این آنالیزرها بستر شبکه را از پیمانکار تحویل می گیرند . بدیهی است پیمانکار نیز هزینه تست با چنین تسترهایی را بطور جداگانه اعلام و دریافت می نماید.

شماره گذار کابل نمراتور با همان شماره گذار کابل در ابتدا و انتهای کابل قرار گرفته و برای جلوگیری از سر در گمی سرپرست شبکه و پیمانکار در میان انبوه کابل ها مفید میباشد . هر حلقه از آن دارای ۱۰۰ شماره یک نوع است .

 

گیره کابل :

جهت مهار کردن کابل در درون رکها و اطراف میز کامپیوتر کاربرد دارد و در بسته های ۱۰ عددی تک سیم ، دو سیم ، سه سیم و پنج سیم عرضه می شود . توسط برچسبی که پشت هر گیره کابل است در محل مورد نظر نصب می گردد .

 

رک های دیواری :

تجهیزات استاندارد شبکه و رکمونت ۱۹ اینچی را می توان درون رک ها قرار داد . رک های دیواری معمولا دارای ارتفاع های ۵ ، ۶ ، ۷ ، ۹ یونیت هستند . یونیت واحد سنجش ارتفاع رک است و معادل ۵/۴۳ میلیومتر می باشد . عمق این رک ها نیز متفاوت است . عمق آنها می تواند ۳۵ ، ۴۵ یا ۶۰ سانتیمتر باشد . کید رک برای قرار گیری سوئیچ های کوچک غیر رکمونت برروی دیوار استفاده می شود و عمق آن فقط ۲۹ سانتیمتر است . رک های ۹ یونیت از تنوع بیشتری برخوردارند و پنل های بغل برخی از آن ها کاملا باز می شود . و امکان دسترسی به رک را از بغل فراهم می کند . برخی نیز امکان چرخش تا ۱۰۰ درجه را داشته وامکان دسترسی به پشت رک را برا یکاربر فراهم می آورد . نوع مذکور جهت سوئیچ هایی که ماژول پشت دارند استفاده می شود . امکان نصب پاور یونیت های ۳ و ۴ پورت و فن ۱۲ سانتیمتری نیز بر روی رک های دیواری وجود دارد .

 

رک های ایستاده :

رک های ایستاده استاندارد معمولا حهت قرارگیری در مرکز شبکه انتخاب می شوند . در این رکها ، انواع پچ پنل ، سوئیچ ، سرور ، یو پی اس و سایر قطعات رکمونت ۱۹ اینچی را برای مدیریت آسانتر یکجا جمع می نمایند . از بالا و پائین ورودی برای انواع کابل دارند . همچنین از چهار طرف باز می شوند . ارتفاع این رک ها می تواند ۱۶ ، ۲۱ ، ۲۸ ، ۳۶ ، ۴۰ و ۴۴ یونیت باشد . و با عمق های ۶۰ ، ۸۰ ، ۱۰۰ سانتیمتر و بیشتر تولید می شوند . دارای دربهای شیشه ای یا تلقی فریم دار هستند . امکان نصب ۱ تا ۴ فن درون این رک ها وجود دارد و بطور پیش فرض دارای فقط یک فن می باشند . پاور ماژولهای ۸ پورت و ۹ پورت افقی درون این رکها نصب می شود و نسبت به ارتفاع زک می توان پاور ماژولهای عمودی نیز نصب کرد .

 

کیس رکمونت :

چنانچه مایلید سروری مخصوص نصب در رک داشته باشد می توانید کیس های رکمونت ۳ یونیت یا ۴ یونیت انتخاب کنید . این کیس ها با پاورهای ۴۰۰ وات عرضه می شوند . دارای درب قفل دار و فیلتر جلوگیری از ورود غبار به درون کیس هستند و به علت نوع طراحی حجم کمی از فضای رک را اشغال می کنند . فن نصب شده در درون این کیس فن ۱۲×۱۲ سانتیمتر می باشد .

 

طبقه ثابت رک :

طبقه های ثابت رک به سه نوع یک یونیت ، ۲ یونیت و تخت تقسیم می شوند . طبقه های یک یونیت که فقط در جلو رک پیچ می شوند برای قرارگیری تجهیزات سبک در رک استفاده می شوند و طبقه های ۲ یوینت برای تجهیزات با وزن متوسط . بر روی طبقه های تخت ثابت که چهار طرف رک پیچ می شوند می توان وزن های سنگینی مثل سرورهای تاور ، مونیتور ، یو پی اس و... قرار داد . طبقه های ثابت تخت نسبت به نوع رک دارای عمق های ۶۰ ، ۸۰ و ۱۰۰ سانتیمتری هستند .

 

طبقه متحرک رک :

جهت قرارگیری کی برد و موس درون رک کاربرد دارد . هنگامی که درب رک را باز می کنید بصورت کشویی جلو می آید و با قرارگرفتن
صندلی در زیر آن سرپرست شبکه می توان مانند یک میز از آن استفاده کند . متناسب با نوع رک با کشوهای متفاوت ۶۰ ، ۸۰ و ۱۰۰ سانتیمتری ارائه می شود .

 

فریم مونیتور :

در جلو مونیتور روی آدابتورهای جلو رک نصب می شود و مونیتور را با سایر تجهیزات درون رک هماهنگ می کند . برای مونیتورهای ۱۴ ، ۱۵ و ۱۷ اینچ مناسب می باشد .

 

حرارت سنج دیجیتالی :

حرارت سنج های دمای رک را مرتبا اندازه گیری نموده و بر روی نشانگر های دیجیتالی خود نمایش می دهند . این حرارت سنج ها دارای حافظه بوده و در صورت رسیدن دما به مقداری که سرپرست شبکه تعیین می کند فن های رک را روشن مینمایند . در دو نوع ایرانی با اندازه ۲ یونیت و خارجی با اندازه یک یونیت ارائه می شود . بطور معمول در بالاترین قسمت رک نصب می شود

 

ترمینال پاور :
دستگاه های نصب شده درون رک نیاز به انرژی الکتریسیته دارند . عمل توزیع برق در رک توسط ترمینال پاور انجام می شود و تنها کابل برقی که از رک خارج می شود کابل ترمینال پاور است . این ترمینال پاورها دارای ارت هستند که بهتر است سیم ارت آن حتما به زمین الکتریکی وصل شود . پریزهای بکار رفته درون آن طرح لگراند فرانسه می باشد و دارای کیفیت قابل قبولی است. انواع ۳ پورت و ۴ پورت آن برای رک های دیواری و ۸ پورت و ۹ پورت آن برای رکهای ایستاده بکار می رود . پاورهای ۸ پورتی دارای کلید نئون دار جهت روشن و خاموش کردن فن رک هستند . انواع ایستاده آن هم با پورت های بیشتر موجود است که به نسبت ارتفاع رک می توان آنرا بکار گرفت .

 

بلانک پنل :
صفحه های محافظی می باشند که به جهت جلوگیری از دسترسی به تجهیزات حساس نصب شده در داخل رک جهت ایمنی بیشتر در جلوی آن نصب می گردند . این بلانک پنل ها در انواع ۱ ، ۲ ، ۳ و ۴ یونیت عرضه می شوند .

 

فن رک :

فن ۱۲×۱۲ سانتیمتر که با ولتاژ ۲۲۰ ولت کار میکند و در قسمت فوقانی رک ها نصب می شود . دو نوع بوشی با کیفیت پایین تر و عمر کوتاه تر و بلبرینگی با دوام بیشتر و قیمت بالاتر در بازار وجود دارد . بدنه این فن ها می تواند پلاستیک و یا فلزی باشد . اگر فن را با دست بچرخانید چنانچه مدت زیادی بچرخد و بعد از حرکت باز ایستد بلبرینگی و در غیر این صورت بوشی می باشد . همچنین پروانه فن بلبرینگی را چنانچه به داخل فن فشار دهید با حرکت ارتجاعی به عقب باز می گردد .

 

قفل ریتال :
بر روی درب رک های ایستاده نصب می شود . شیشه رک برای این منظور باید در محل قفل برش خاصی بخورد . در مجموع قفل های محکم و با کیفیتی است و بسیار بهتر از قفل های شیشه ای معمولی عمل می کند .

 

پیچ و مهره رک :
این پیچ و مهره ها و واشرها از نوع آبکاری گالوانیزه می باشند که کیفیت پوشش آنها با آزمایشات Salt S تست و کنترل می گردد و در هر بسته ۵۰ سری کامل از این پیچ مهره ها وجود دارد . مهره های مذکور درون شکاف آدابتور های رک در محل دلخواه قرار می گیرند و نیاز به نگهداشته شدن توسط آچار هنگام بستن پیچ ندارند . واشرهای پلاستیکی سفید که زیر پیچ ها قرار می گیرند زیبایی خاصی به نمای رک می بخشند .

 

چرخ رک :

در هر رک ایستاده ۴ چرخ برای جابجایی و حرکت راحت تر می توان نصب کرد . چرخ های جلو معمولا دارای استوپ نگه دارنده برای ثابت کردن رک در محل نهایی هستند . این چرخها در ۳ سایز کوچک ، متوسط و بزر گ عرضه می شوند .

 

لایت پنل :

لامپ فلورسنت که در بالای رک جهت روشنایی داخل رک نصب می شود . در هنگام قطع برق توسط UPS درون رک روشن می شود و کمک بزرگی برای سرپرست شبکه محسوب می گردد . این لایت پنل ها یک یونیت فضا اشغال نموده و دارای کلید روشن و خاموش بر روی خود هستند .

 

پنل LCD :

با این پنل بازشو می توان موس ، مونیتور و کی برد را فقط با صرف فضای ۲ یونیت درون رک قرار داد.دارای لولای آبکاری شده خارجی و در مجموع ظاهری بسیار شیک به رک می بخشد . مونیتور LCD آن ساخت LG می باشد . در صورت استفاده از این پنل نیازی به طبقه متحرک نمی باشد . نوع دیگری از آن دارای کی برد و موس تاچ پد می باشد .

 

کمربند کابل :
کمربند پلاستیک کابل جهت بافتن کابل ها به یکدیگر و یا آرایش رک ها بکار می رود . در کل استفاده فراوانی دارد . همچنین برای مهار کابل ها در کانال ها و تراکینگها از آن استفاده می شود . نوع دیگری از آن کمربند پارچه ای چسب دار با قابیلت باز و بست شدن می باشد که برای دسته سیم های بزرگتر کاربرد دارد .

کانال پلاستیکی :

برای نصب کابل ها در ساختمان های ساخته شده آنها را از درون داکت یا کانال های پلاستیکی عبور می دهند . به این شکل که راه هایی را برای عبور کابل توسط این کانال ها ایجاد نموده و همه کابل ها را از رک تا پریز شبکه از درون این گذرگاهها عبور می دهند . این کانال ها در اندازه های ۲ ، ۵/۲ ، ۳ ، ۴ ، ۵ ، ۶ و ۹ سانتیمتر عرضه می شوند . طول همه آنها ۲ متر است که اصطلاحا شاخه نامیده می شود .

تراکینگ فلزی :

جهت پیاده سازی یک سیستم کابل کشی استاندارد می توان از تراکینگ های فلزی استفاده کرد این تراکینگ ها اطراف اتاقها با فاصله مشخص از زمین نصب می شوند و انواع خطوط تلفن ، شبکه ، برق اضطراری ، برق شهری و ... درون آنها انتقال داده می شود . انواع پریزهای ( فیس پلیت ) را می توان بر روی این تراکینگ ها نصب کرد . از دیگر خواص آن : ضد نویز بودن ، سادگی نصب و افزایش و جابجایی ساده پورتها و تحمل وزن زیاد کابل ها می باشد .

سه خطای معروف در اتصال به اینترنت از طریق Dialup‌ و Vpn:

شماره خطا 691 در اتصال به اینترنت:

نام کاربری خود و یا رمز عبور تان را اشتباه وارد نموده اید و سیستم اجازه ورود نمیدهد

حساب کاربری شما از طرف مدیر سیستم غیر فعال شده است.

اگر اکانت شما حجمی میباشد، حجم شما تمام شده است.

 

شماره خطا 800  در اتصال به اینترنت:

مشخصه IP خودتان را اشتباه تنظیم نموده و یا اصلا تنظیم نکرده اید.

کارت شبکه شما غیر فعال می باشد.

ارتباط شما با سرویس گیرنده خودتان قطع است.

ارتباط گیرنده اصلی شما با فرستنده شرکت قطع است.

 شماره خطا 734 در اتصال به اینترنت:

VPN  شما دچار اشکال است و باید حذف شود و مجددا ساخته شود.

تنظیمات مربوط به VPN شما درست انجام نشده است.

 

لیست تمامی خطاهای مودم:

۶۰۰ . اگر سیستم در حال شماره گیری باشد و دوباره شماره گیری نمایید این خطا نمایش داده می‌شود .

۶۰۱ . راه‌انداز Port بی اعتبار می‌باشد .

۶۰۲ . Port هم اکنون باز می‌باشد برای بسته شدن آن باید کامپیوتر را مجددا راه اندازی نمود.

۶۰۳ . بافر شماره گیری بیش از حد کوچک است .

۶۰۴ . اطلاعات نادرستی مشخص شده‌است .

۶۰۵ . نمی‌تواند اطلاعات Port را تعیین کند .

۶۰۶ . Port شناسایی نمی‌شود .

۶۰۷ . ثبت وقایع مربوط به مودم بی اعتبار می‌باشد .

۶۰۸ . راه انداز مودم نصب نشده‌است .

۶۰۹ . نوع راه انداز مودم شناسایی نشده‌است .

۶۱۰ . بافر ندارد .

۶۱۱ . اطلاعات مسیر یابی غیر قابل دسترس می‌باشد .

۶۱۲ . مسیر درست را نمی‌تواند پیدا نماید .

۶۱۳ . فشرده سازی بی اعتباری انتخاب شده‌است .

۶۱۴ . سرریزی بافر .

۶۱۵ . Port پیدا نشده‌است .

۶۱۶ . یک درخواست ناهمزمان در جریان می‌باشد .

۶۱۷ .Port یا دستگاه هم اکنون قطع می‌باشد .

۶۱۸ . Port باز نمی‌شود. ( وقتی رخ می‌دهد که یک برنامه از Port استفاده کند ).

۶۱۹ . Port قطع می‌باشد (وقتی رخ می‌دهد که یک برنامه از Port استفاده کند).

۶۲۰ . هیچ نقطه پایانی وجود ندارد .

۶۲۱ . نمی‌تواند فایل دفتر راهنمای تلفن را باز نماید .

۶۲۲ . فایل دفتر تلفن را نمی‌تواند بارگذاری نماید .

۶۲۳ . نمی‌تواند ورودی دفتر راهنمای تلفن را بیابد .

۶۲۴ . نمی‌توان روی فایل دفتر راهنمای تلفن نوشت .

۶۲۵ . اطلاعات بی اساسی در دفتر راهنمای تلفن مشاهده می‌شود .

۶۲۶ . رشته را نمی‌تواند بارگذاری کند .

۶۲۷ . کلید را نمی‌تواند بیابد .

۶۲۸ . Port قطع شد .

۶۲۹ . Port بوسیله دستگاه راه دور قطع می‌شود. (درست نبودن راه انداز مودم با برنامه ارتباطی).

۶۳۰ . Port به دلیل از کارافتادگی سخت‌افزار قطع می‌شود .

۶۳۱ . Port توسط کاربر قطع شد .

۶۳۲ . اندازه ساختار داده اشتباه می‌باشد .

۶۳۳ . Port هم اکنون مورد استفاده می‌باشد و برای Remote Access Dial-up پیکر بندی نشده‌است (راه انداز درستی بر روی مودم شناخته نشده‌است) .

۶۳۴ . نمی‌تواند کامپیوتر شما را روی شبکه راه دور ثبت نماید .

۶۳۵ . خطا مشخص نشده‌است .

۶۳۶ . دستگاه اشتباهی به Port بسته شده‌است .

۶۳۷ . رشته ( string ) نمی‌تواند تغییر یابد .

۶۳۸ . زمان درخواست به پایان رسیده‌است .

۶۳۹ . شبکه ناهمزمان قابل دسترس نیست .

۶۴۰ . خطای NetBIOS رخ داده‌است .

۶۴۱ . سرور نمی‌تواند منابع NetBIOS مورد نیاز برای پشتیبانی سرویس گیرنده را بدهد .

۶۴۲ . یکی از اسامی NetBIOS شما هم اکنون روی شبکه راه دور ثبت می‌گردد ، ( دو کامپیوتر می‌خواهند با یک اسم وارد شوند ) .

۶۴۳ .Dial-up adaptor در قسمت network ویندوز وجود ندارد .

۶۴۴ . شما popus پیغام شبکه را دریافت نخواهید کرد .

۶۴۵ . Authentication داخلی اشکال پیدا کرده‌است.

۶۴۶ . حساب در این موقع روز امکان log on وجود ندارد .

۶۴۷ . حساب قطع می‌باشد .

۶۴۸ . اعتبار password تمام شده‌است .

۶۴۹ . حساب اجازه Remote Access را ( دستیابی راه دور ) را ندارد . ( به نام و گذرواژه اجازه dial-up داده نشده‌است ) .

۶۵۰ . سرور Remote Access ( دستیابی راه دور ) پاسخ نمی‌دهد .

۶۵۱ . مودم شما ( یا سایر دستگاههای اتصال دهنده ) خطایی را گزارش کرده‌است . ( خطا از طرف مودم بوده‌است ) .

۶۵۲ . پاسخ نا مشخصی از دستگاه دریافت می‌گردد .

۶۵۳ . Macro (دستورالعمل کلان). ماکرو خواسته شده توسط راه انداز در لیست فایل .INF موجود نمی‌باشد .

۶۵۴ . یک فرمان یا یک پاسخ در قسمت .INF دستگاه به یک ماکرو نامشخص اشاره می‌نماید .

۶۵۵ . دستور العمل (پیغام) در قسمت فایل .INF دستگاه مشاهده نمی‌شود .

۶۵۶ . دستورالعمل (ماکرو) (default off) در فایل .INF دستگاه شامل یک دستور العمل نامشخص می‌باشد .

۶۵۷ . فایل .INF دستگاه نمی‌تواند باز شود .

۶۵۸ . اسم دستگاه در فایل .INF دستگاه یا در فایل .INI رسانه بیش از حد طولانی می‌باشد .

۶۵۹ . فایل .INI رسانه به نام ناشناخته یک دستگاه اشاره می‌نماید .

۶۶۰ . فایل .INI رسانه برای این فرمان پاسخی را ندارد .

۶۶۱ . فایل .INF دستگاه فرمان را از دست داده‌است .

۶۶۲ . تلاش برای قرار دادن یک ماکرو لیست نشده در قسمت فایل .INF صورت نگرفته‌است.

۶۶۳ . فایل .INI رسانه به نوع ناشناخته یک دستگاه اشاره می‌نماید .

۶۶۴ . نمی‌تواند به حافظه اختصاص دهد .

۶۶۵ . Port برای Remote Access (دستیابی راه دور) پیکر بندی نشده‌است.

۶۶۶ . مودم شما (یاسایر دستگاههای اتصال دهنده) در حال حاضر کار نمی‌کنند .

۶۶۷ . فایل .INI رسانه را نمی‌تواند بخواند .

۶۶۸ . اتصال از بین رفته‌است .

۶۶۹ . پارامتر به کار برده شده در فایل .INI رسانه بی اعتبار می‌باشد .

۶۷۰ . نمی‌تواند نام بخش را از روی فایل .INI رسانه بخواند .

۶۷۱ . نمی‌تواند نوع دستگاه را از روی فایل .INI رسانه بخواند .

۶۷۲ . نمی‌تواند نام دستگاه را از روی فایل .INI رسانه بخواند .

۶۷۳ . نمی‌تواند کاربر را از روی فایل .INI رسانه بخواند .

۶۷۴ . نمی‌تواند بیشترین حد اتصال BPS را از روی فایل .INI رسانه بخواند .

۶۷۵ . نمی‌تواند بیشترین حد BPS حامل را از روی فایل .INI رسانه بخواند .

۶۷۶ . خط اشغال می‌باشد .

۶۷۷ . شخص به جای مودم پاسخ می‌دهد .

۶۷۸ . پاسخی وجود ندارد .

۶۷۹ . نمی‌تواند عامل را پیدا نماید .

۶۸۰ . خط تلفن وصل نیست .

۶۸۱ . یک خطای کلی توسط دستگاه گزارش می‌شود .

۶۸۲ . Writing section name دچار مشکل می‌باشد .

۶۸۳ . Writing device type با مشکل روبرو شده‌است .

۶۸۴writing device name .۶۸۴ با مشکل روبرو می‌باشد .

۶۸۵ . Writing maxconnectbps مشکل دارد .

۶۸۶ . Writing maxcarrierBPS دچار مشکل می‌باشد .

۶۸۷ . Writing usage با مشکل مواجه‌است .

۶۸۸ . Writing default off دچار مشکل می‌باشد .

۶۸۹ . Reading default off با مشکل مواجه‌است .

۶۹۰ . فایل INI خالی ست .

۶۹۱ . دسترسی صورت نمی‌پذیرد زیرا نام و گذرواژه روی دامین بی اعتبار می‌باشد

۶۹۲ . سخت‌افزار در درگاه یا دستگاه متصل شده از کار افتاده‌است .

۶۹۳ . Binary macro با مشکل مواجه می‌باشد .

۶۹۴ . خطای DCB یافت نشد .

۶۹۵ . ماشین‌های گفتگو آماده نیستند .

۶۹۶ . راه اندازی ماشین‌های گفتگو با مشکل روبرو می‌باشد .

۶۹۷ . Partial response looping با مشکل روبرو می‌باشد .

۶۹۸ . پاسخ نام کلیدی در فایل INF . دستگاه، در فرمت مورد نظر نمی‌باشد .

۶۹۹ . پاسخ دستگاه باعث سر ریزی بافر شده‌است .

۷۰۰ . فرمان متصل به فایل INF . دستگاه بیش از حد طولانی می‌باشد .

۷۰۱ . دستگاه به یک میزان BPS پشتیبانی نشده توسط گرداننده com تغییر می‌یابد .

۷۰۲ . پاسخ دستگاه دریافت می‌گردد زمانی که هیچکس انتظار ندارد .

۷۰۳ . در فعالیت کنونی مشکلی ایجاد شده‌است .

۷۰۴ . شماره اشتباه callback .

۷۰۵ . مشکل invalid auth state .

۷۰۶ . Invalid auth state دچار مشکل می‌باشد .

۷۰۷ . علامت خطایاب . x. ۲۵

۷۰۸ . اعتبار حساب تمام شده‌است .

۷۰۹ . تغییر پسورد روی دامین با مشکل روبرو می‌باشد .

۷۱۰ . در زمان ارتباط با مودم شما خطاهای سری یش از حد اشباع شده مشاهده می‌گردد.

۷۱۱ . Rasman initialization صورت نمی‌گیرد گزارش عملکرد را چک کنید

۷۱۲ . درگاه Biplex در حال اجرا می‌باشد . چند ثانیه منتظر شوید و مجددا شماره بگیرید .

۷۱۳ . مسیرهای ISDN فعال در خط اصلی قطع می‌باشد .

۷۱۴ . کانال‌های ISDN کافی برای ایجاد تماس تلفنی در دسترس نمی‌باشند .

۷۱۵ . به دلیل کیفیت ضعیف خط تلفن خطاهای فراوانی رخ می‌دهد .

۷۱۶ . پیکر بندی remote access IP غیر قابل استفاده می‌باشد .

۷۱۷ . آدرسهای IP در static pool remote access IP وجود ندارد .

۷۱۸ . مهلت بر قراری تماس PPP پایان پذیرفته‌است .

۷۱۹ . PPP توسط دستگاه راه دور پایان می‌یابد .

۷۲۰ . پروتکل‌های کنترلppp پیکر بندی نشده‌اند .

۷۲۱ . همتای PPP پاسخ نمی‌دهد .

۷۲۲ . بسته PPPبی اعتبار می‌باشد .

۷۲۳ . شماره تلفن از جمله پیشوند و پسوند بیش از حد طولا نی می‌باشد .

۷۲۴ . پروتکل IPXنمی تواند بر روی درگاه dial –out نماید زیرا کامپیوتر یک مسیر گردان IPX می‌باشد .

۷۲۵ . IPX نمی‌تواند روی port (درگاه) dial – in شود زیرا مسیر گردان IPX نصب نشده‌است .

۷۲۶ . پروتکل IPX نمی‌تواند برای dial – out، روی بیش از یک درگاه در یک زمان استفاده شود .

۷۲۷ . نمی‌توان به فایل TCPCFG . DLL دست یافت .

۷۲۸ . نمی‌تواند آداپتور IP متصل به remote access را پیدا کند .

۷۲۹ . SLIP استفاده نمی‌شود مگر اینکه پروتکل IP نصب شود .

۷۳۰ . ثبت کامپیوتر کامل نمی‌باشد .

۷۳۱ . پروتکل پیکر بندی نمی‌شود .

۷۳۲ . توافق بین PPP صورت نگرفته‌است .

۷۳۳ . پروتکل کنترل PPP برای پروتکل این شبکه، در سرور موجود نمی‌باشد .

۷۳۴ . پروتکل کنترل لینک PPP خاتمه یافته‌است .

۷۳۵ . آدرس مورد نیاز توسط سرور رد می‌شود .

۷۳۶ . کامپیوتر راه دور پروتکل کنترل را متوقف می‌نماید .

۷۳۷ . نقطه برگشت ( LOOPBACK DETECTED ) شناسایی شد .

۷۳۸ . سرور آدرس را مشخص نمی‌کند .

۷۳۹ . سرور راه دور نمی‌تواند از پسورد ENCRYPTED ویندوز NT استفاده نماید.

۷۴۰ . دستگاه‌های TAPI که برای remote access پیکر بندی می‌گردند به طور صحیح نصب و آماده نشده‌اند .

۷۴۱ . کامپیوتر محلی از encryption پشتیبانی نمی‌نماید .

۷۴۲ . سرور راه دور از encryption پشتیبانی نمی‌نماید .

۷۴۳ . سرور راه دور به encryption نیاز دارد .

۷۴۴ . نمی‌تواند شماره شبکه IPX را استفاده نماید که توسط سرور راه دور در نظر گرفته شده‌است گزارش وقایع را باز بینی نمایید .

۷۴۵ . یک فایل مهم و ضروری آسیب دیده‌است . Dial – up networking را مجددا نصب نمایید .

۷۵۱ . شماره callback شامل یک کاراکتر بی اعتبار می‌باشد . کاراکترهای زیر فقط مجاز دانسته می‌شوند : Space, T, P, W, (,), - , @. ۰تا۹ .

۷۵۲ . در زمان پر دازش script یک خطای نحوی صورت می‌گیرد .

۷۵۳ . اتصال نمی‌تواند قطع شود زیرا توسط مسیر گردان چند پروتکلی ایجاد شده‌است .

۷۵۴ . سیستم قادر به یافتن bundle چند انصالی نمی‌باشد .

۷۵۵ . سیستم قادر به اجرای شماره گیری خودکار نمی‌باشد زیرا این ورودی یک شماره گیر عادی را دارد .

۷۵۶ . این اتصال هم اکنون در شماره گیری می‌باشد .

۷۵۷ . خدمات دستیابی راه دور خود به خود آغاز نمی‌شوند اطلا عات بیشتری در گزارش وقایع در اختیار شما قرار می‌گیرد .

۷۵۸ . اشتراک اتصال اینترنت هم اکنون روی این اتصال میسر می‌گردد .

۷۶۰ . در زمان فراهم آوری امکانات مسیر یابی، این خطا رخ می‌دهد .

۷۶۱ . در زمان فراهم شدن اشتراک اتصال اینترنت برای این اتصال این خطا ایجاد می‌گردد.

۷۶۳ . اشتراک اتصال اینترنت فعال نمی‌باشد . دو اتصال LAN و یا بیشتر به علاوه اتصالی که با این LANها مشترک شده‌است وجود دارد .

۷۶۴ . دستگاه کارت خوان smartcard نصب نیست .

۷۶۵ . اشتراک اتصال اینترنت میسر نمی‌باشد . اتصال LAN با آدرس IP در حال حاضر پیکر بندی می‌شود که برای آدرس گذاری اتوماتیک IP مورد نیاز می‌باشد .

۷۶۶ . سیستم نمی‌تواند هیچ گواهی ای را بیابد .

۷۶۷ . اشتراک اتصال اینترنت میسر نمی‌گردد اتصال LAN بر روی شبکه شخصی انتخاب می‌گردد که بیش از یک آدرس IP را پیکر بندی کرده‌است . اتصال LANرا با یک آدرسIP مجزا، مجددا پیکر بندی نمایید قبل از اینکه اشتراک اتصال اینترنت صورت گیرد .

۷۶۸ . به دلیل رمز دار نکردن داده‌ها اتصال صورت نمی‌پذیرد .

۷۶۹ . مقصد مشخصی قابل دست یابی نمی‌باشد .

۷۷۰ . دستگاه راه دور تلا ش برای ایجاد اتصال را نمی‌پذیرد .

۷۷۱ . اقدامات اتصال صورت نمی‌گیرد زیرا شبکه اشغال می‌باشد .

۷۷۲ . سخت‌افزار شبکه کامپیوتر راه دور با نوع تلفن مورد نیاز سازگاری ندارد .

۷۷۳ . امکان ایجاد اتصال موثر نمی‌باشد زیرا شماره مقصد تغییر کرده‌است .

۷۷۴ . به دلیل از کار افتارگی موقت، اتصال صورت نمی‌گیرد .

۷۷۵ . مکالمه تلفنی توسط کامپیوتر راه دور متوقف شد .

۷۷۶ .مکالمه تلفنی نمی‌تواند وصل گردد زیرا مقصد خواسته‌است که ویژگی را حفظ نماید .

۷۷۷ . اتصال صورت نمی‌گیرد زیرا مودم ( یا سایر وسایل ارتباط دهنده ) روی کامپیوتر راه دور دچار مشکل می‌باشند .

۷۷۸ . تایید هویت سرور غیر ممکن می‌باشد .

۷۷۹ . برای بر قراری dial – out این اتصال باید از smartcard استفاده نمایید .

۷۸۰ . عمل انجام شده برای این اتصال بی اعتبار می‌باشد .

۷۸۱ . تلاش برای رمز گذاری (encryption) صورت نمی‌گیرد زیرا گواهی معتبری یافت نمی‌گردد .

۷۸۲ . ترجمه آدرس شبکه (NAT) در حال حاضر به عنوان یک پروتکل مسیر یابی نصب می‌گردد و باید قبل از اینکه اشتراک اتصال اینترنت فراهم گردد حذف شود .

۷۸۳ . اشتراک اتصال اینترنت میسر نمی‌باشد . اتصال LAN که به عنوان شبکه شخصی انتخاب می‌گردد یا فراهم نمی‌شود و یا از شبکه قطع می‌باشد . لطفا قبل از فراهم شدن اشتراک اتصال اینترنت از اتصال آداپتور LAN مطمئن شوید .

۷۸۴ . در حالی که این اتصال را در زمان log on استفاده می‌کنید شما نمی‌توانید شماره بگیرید زیرا این اتصال برای استفاده از نام کاربری پیکر بندی شده‌است که متفاوت از نام کاربر روی smartcard می‌باشد . چنانچه بخواهید آنرا در زمان log on استفاده نمایید باید برای استفاده از (username) روی کارت smart آنرا پیکربندی کنید .

۷۸۵ . در صورت استفاده از این اتصال در زمان log on شما نمی‌توانید شماره گیری نمایید زیرا برای استفاده از یک smartcard پیکر بندی نشده‌است . چنانچه بخواهید آنرا در زمان log on به کار ببرید باید امکانات این اتصال را تصحیح و آماده نمایید به طوری که smartcard استفاده نماید .

۷۸۶ . مبادرت به اتصال L۲TP صورت نمی‌پذیرد زیرا هیچ گواهینامه معتبری برای تصدیق (authentication) امنیت روی کامپیوتر شما وجود ندارد .

۷۸۷ . اتصال L۲TP غیر ممکن است زیرا لایه امنیتی نمی‌تواند کامپیوتر راه دور را authentication نماید .

۷۸۸ . تلاش برای ایجاد اتصال L۲TP بی نتیجه می‌باشد زیرا لایه امنیتی نمی‌تواند پارامترهای سازگار با کامپیوتر راه دور را فراهم نماید .

۷۸۹ . تلاش برای اتصال L۲TP فراهم نمی‌گردد زیرا لایه امنیتی با یک خطای پردازشی در طول سازگاری با کامپیوتر راه دور مواجه‌است .

۷۹۰ . تلاش برای اتصال L۲TP صورت نمی‌گیرد زیرا تایید گواهینامه بر روی کامپیوتر راه دور میسر نمی‌باشد .

۷۹۱ . اتصال L۲TP میسر نمی‌باشد زیرا خط مشی امنیتی (security policy) برای اتصال یافت نمی‌شود .

۷۹۲ . اتصال L۲TP صورت نمی‌گیرد زیرا زمان توافق امنیتی به پایان رسیده‌است .

۷۹۳ . اتصال L۲TP میسر نمی‌گردد زیرا این خطا رخ می‌دهد در حالی که در مورد امنیت به توافق می‌رسند .

۷۹۴ . ویژگی RADIUS ا ین کاربر PPP نمی‌باشد .

۷۹۵ . ویژگی RADIUS نوع تونلی برای این کاربر، نادرست می‌باشد .

۷۹۶ . ویژگی RADIUS نوع خدمات برای این کار نه قالب بندی می‌شود و نه callback قالب بندی می‌شود .

۷۹۷ . مودم پیدا نشد .

۷۹۸ . گواهینامه‌ای شناسایی نمی‌شود که بتواند پروتکل قابل ارائه استفاده شود .

۷۹۹ . اشتراک اتصال اینترنت میسر نمی‌گردد زیرا دو IP شبیه به هم در شبکه وجود دارد . IC‌ها به میزبانی نیازمند می‌باشند که برای استفاده از ۱۹۲ ، ۱۶۸ ، ۰ ، ۱ پیکر بندی شده‌است . مطمئن شوید که هیچ سرویس گیرنده دیگری برای استفاده از ۱۹۲ ، ۱۶۸ ، ۰ ، ۱ پیکر بندی نشده‌است .

۸۰۰ . قادر به ایجاد اتصال VPN نمی‌باشد . سرویس دهنده VPN در دسترس نمی‌باشد و یا ممکن است پارامترهای امنیتی برای اتصال به درستی پیکربندی نشده باشند .