چند ماه می بود که سرانجام مایکروسافت تمامی نسخه‌های موجود ویندوز 10 را معرفی کرد (تقریباً دو ماه قبل)؛ ولی همچنان امکانات واقعی هر کدام از نسخه‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. البته می‌شد با توجه به پیشینه‌ی ردموندی‌ها و سیستم‌عامل ویندوز، حدس و گمان‌هایی را ارائه کرد؛ اما امروز فهرستی از تمامی قابلیت‌ها هر نسخه‌ منتشر شده که به بررسی آنها می‌پردازیم.

برای کامپیوترهای شخصی، 4 نسخه‌ی اصلی وجود دارد. اکثر افراد امکان خرید نسخه‌های Home و Pro را خواهند داشت؛ ولی نسخه‌ی Enterprise تنها در اختیار مشتریانی قرار می‌گیرد که توافقنامه‌ی لایسنس مایکروسافت را دارند. همچنین یک نسخه دیگر به نام Education وجود دارد که ویژه‌ی همین بازار منتشر خواهد شد.

لینک مقایسه اصلی از سایت میکروسافت: https://www.microsoft.com/en-us/WindowsForBusiness/Compare

 

دوست دارید که بدانید هفت نسخه مختلف ویندوز 10 کدام ها هستند؟! بفرمایید :

Windows 10 Home

Windows 10 Pro

Windows 10 Education

Windows 10 Enterprise

Windows 10 Mobile

Windows 10 Mobile Enterprise

Windows 10 IoT Core

باید گفت که با وجود گستردگی نسخ ویندوز 10، بیشتر کاربران شاید با سه نسخه پرکاربردتر Windows 10 Home، Windows 10 Pro و Windows 10 Mobile، بیشتر سروکار داشته باشند.

چه تفاوتی میان این سه نسخه پرطرفدارتر وجود دارد؟!

Windows 10 Home نسخه پایه ویندوز است و همراه با تمام ویژگی های جدید و جذاب مایکروسافت همراه شده است. از جمله، کورتانا، منوی کلاسیک استارت و مرورگر جدید Edge Web browser که از ویژگی های جذاب ویندوز 10 هستند. باید گفت که این نسخه از ویندوز، برروی کامیپوترهای خانگی بسیاری از کاربران تا ویندوز بعدی جا خوش خواهد کرد و بسیاری از کاربران در کامپیوترهای خانگی خود این نسخه از ویندوز را نصب خواهند کرد.

اما Windows 10 Pro : این ویندوز تمام ویژگی های Windows 10 Home را به همراه برخی از ابزارهای رمزگذاری داده ها با خود به همراه دارد. ویژگی های مخصوصی چون پشتیبانی راه دور از دسکتاپ و چند ابزار دیگر که برای کاربرانی با کسب و کار کوچک تدارک دیده شده است. باید گفت که Windows 10 Pro به درد بسیاری از کاربران نخواهد خورد و اما، برای برخی از کسانی که در کسب و کارهای کوچک هستند کارامد و عالی خواهد بود.

Windows 10 Mobile، همانطور که از اسمش پیداست، نسخه ای از ویندوز 10 است که برروی اسمارت فون ویندوزی شما نصب خواهد شد. آن هم در صورتی که گوشی شما اکنون دارای ویندوز 8 باشد، آن هنگام، شما واجد شرایط دریافت ارتقا رایگان برای ویدوز 10 موبایل در تاریخ 29 جولای خواهید بود.

a8f4d397a25b2a44cf579e7aaa0b03335a947b79

پس چه چیزی در مورد آن چهار نسخه دیگر وجود دارد؟!

احتمالا خیلی از شماها با این نسخه ها خیلی سروکار نخواهید داشت.

Windows 10 Enterprise در درجه اول برای شرکت های بزرگ، طراحی شده است. این در حالیست که Windows 10 Education برای استفاده در مدارس ساخته شده است.

Windows 10 Mobile Enterprise هم یک نسخه از ویندوز 10 موبایلیست که برای برای اسمارت فون ها و تبلت های کوچک به عنوان سیستم عامل روی آن ها طراحی شده است. و نسخه آخری یعنی Windows 10 IoT Core هم، به عنوان ویندوزی برای اینترنت اشیاست که برای افرادی طراحی شده که می خواهند اسباب بازی های هوشمند کوچک همچون ربات های کوچک را طراحی کنند.

win101

مطابق انتظار نسخه‌ی هوم کمترین امکانات را دارد و مشابه نسخه‌های قبلی، از پیوستن به دامنه‌ی Active Directory پشتیبانی نخواهد شد. یکی از مواردی که بسیاری از کاربران انتظار دارند در این نسخه از ویندوز 10 ببینند، پشتیبانی از BitLocker است. بیت‌لاکر بسته کدگذاری مایکروسافت است که متأسفانه نسخه‌ی هوم از آن بی‌بهره خواهد بود. البته هنوز سیستم کدگذاری وجود دارد؛ ولی تنها به عنوان بخشی از InstantGo در اختیار شما خواهد بود که معمولاً به نام Connected Standby شناخته می‌شود. InstantGo در همان Connected Standby به اضافه‌ی سیستم کدگذاری دستگاه است که در نسخه‌ی هوم قابل استفاده خواهد بود.

win102

نسخه‌ی ویندوز 10 پرو از قابلیت ریموت دسکتاپ پشتیبانی می‌کند و همچون نسخه‌های قبلی، امکان پیوستن به دامنه‌ی اکتیو دایرکتوری را دارد. همچنین در این نسخه می‌توان به سرویس جدید Windows Update for Business نیز دسترسی داشت؛ ولی باید تحت همان نسخه‌ی فعلی (Current Version) کار کند.

win103

win104

نسخه‌های اینترپرایز و اجوکیشن شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند و هر دو تقریباً قابلیت‌های مشابهی را ارائه می‌کنند. یکی از بزرگترین تفاوت‌های این دو نسخه‌ای این است که مشتریان اینترپرایز می‌توانند به Long Term Servicing Branch بپیوندند که این امکان در نسخه‌ی اجوکیشن وجود ندارد.

همچنین هر سه نسخه‌ی Pro، Enterprise و Education امکان دسترسی به فروشگاه مشاغل یا تجاری (Business Store) ویندوز 10 را دارند و حتی در نسخه‌ی Home امکان پشتیبانی از بارگذاری جانبی اپلیکیشن‌های حرفه‌ای وجود دارد.

یکی از قابلیت‌های جذاب تمامی نسخه‌های ویندوز 10 پشتیبانی از Mobile Device Management است که البته این ویژگی در نسخه‌ی هوم ویندوز 10، بعداً اضافه خواهد شد.

منبع 1 2  3