سرویس ارتباط نقطه به نقطه  ((PTP

( قابل ارائه در محدوده های داخل استانی )

 

سرویس PTP شرکت مخابرات ایران که قادر است بین دو نقطة مورد درخواست ( در داخل هراستان) از طریق مودمهایDSL  ابتدا از محل سایت A مشتری تا نزدیکترین مرکز مخابراتی و از طریق بستر TDM و یا ATM پس از گذر از مرکز مخابراتی سایت B به نقاط انتهایی مشتری در سایت B ارتباط مورد نظر را برقرار نماید.

 


سرویس ارتباط نقطه به چند نقطه  ((PTMP

( قابل ارائه در محدوده های داخل استانی )

 

سرویس PTMP  داخل استانی یک سرویس تعمیم یافتة PTP است. در این سرویس بنا به درخواست مشتری ارتباط بین یک نقطة مرکزی با چند نقطه به صورت یک به چند برقرار می‌گردد. این سرویس مخصوص مشتریانی است که دارای  یک سایت مرکزی( Data Center ) بوده و نیاز مند برقراری ارتباط با سایت های دیگر هستند. در این نوع خدمت، پهنای باند در سایت مرکزی معادل مجموع پهنای  باند در نقاط مقصد بوده و در صورتیکه این پهنای باند کمتر از2 مگا بیت باشد کلیه ارتباطات بصورتChannelized   توسط یک پورت و یک زوج سیم به سایت مرکزی مشتری منتقل می گردد. در صورتیکه پهنای باند مورد نیاز متقاضی در نقطه مرکزی بیش از 4 مگا بیت باشد ارتباط از مرکز مخابراتی تا سایت مذکور بر روی بستر فیبر برقرار می گردد و با توجه به پورت رزرو شده در مرکز آبونه، متقاضی می بایست تجهیزات مبدل مورد نیاز بستر فیبر را تهیه نماید.

 

ý     لازم به ذکر است در حال حاضر سرویسهای مبتنی بر بستر ATM و TDM شرکت فقط در داخل استانها قابل واگذاری میباشد.

 

 

نمونه هایی ازکاربرد های سرویس PTP,PTMP

 

v  تامین بسترارتباطی جهت ایجاد سیستم های مکانیزه داخلی سازمانها و شرکت ها در سطح کشوربه صورت داخل استانی،  مانند سیستم های اتوماسیون اداری و سیستم های ویدئو کنفرانسینگ

v  تامین بستر ارتباطی جهت ایجاد زیر شبکه های داخل استانی (قابل استفاده در سرویس VPN/MPLS جهت استفاده سازمان ها و شرکت هایی که پراکندگی نقاط آنها در سطح کشور زیاد است.

       

 


  معرفی سرویس اینترانت


با توجه به حجم بالای تبادل اطلاعات در سطح کشور این شرکت اقدام به ایجاد بستری ارتباطی جهت برقراری ارتباط با سرویس دهندگان داخلی نموده و با این روش امکان اتصال کاربران شبکه را به اینگونه سرویس دهندگان میسر ساخته است. با ایجاد یک بستر وسیع IP در سطح کشور با گستردگی در مراکز کلیه استان ها و همچنین قابلیت دسترسی کلیه شهرها به این شبکه از طریق شبکه های دسترسی استانی ( ATM،TDM )، شرکت مخابرات ایران سرویسی بنام ” اینترانت”  به متقاضیان ارائه می دهد که در این سرویس IP آدرس های Private در داخل کشور بصورت یکتا و سازمان دهی شده توسط شرکت مخابرات ایران تخصیص داده می شود.

 

 

با اتصال به شبکه اینترانت  کشوری از امکانات ذیل بهره مند خواهید شد:

 

v     بهره گیری از کلیه Web Host  ها و سرویس دهنده های داخلی

v     تامین بسترارتباطی جهت ایجاد سیستم های مکانیزه داخلی سازمانها و شرکت ها در سطح کشور،  مانند سیستم های اتوماسیون اداری

v     تامین بستر ارتباطی جهت ایجاد شبکه متقاضیان و ارائه سرویس های داخلی E-mail ، Web ،FTP ، Messaging و ... برای سازمانها و شرکتها


  معرفی سرویس شبکه خصوصی مجازی VPN/MPLS  L3 

 

MPLS(Multi Protocol Label Switching) یکی از پروتکل های مهم IP  می باشد که سوئیچینگ مبنی بر بسته لایه دو ایجاد کرده و از اطلاعات Forwarding لایه سه استفاده می کند MPLS از الگوریتم جابجایی برچسب برای هدایت بسته ها استفاده نموده و هرLSR (Label Switch Router) در شبکه از تکنیک جابجایی برچسب برای هدایت بسته ها به سمت مقصد نهایی استفاده می نماید. شرکت مخابرات ایران با ارائه این سرویس قابلیت برقراری ارتباط  بین دو یا چند نقطة دلخواه مورد درخواست مشتری از طریق شبکه  موجود را فراهم می نماید. مشتری با اتصال دو سر این ارتباطات به سوئیچهای و یا روتر ها می‌تواند یک شبکة خصوصی مجازی بین نقاط برقرار نماید. این ارتباط به صورت فنی در لایة سه از مدل OSI در پروتکلTCP/IP  برقرار می‌گردد.

 

 

 

VPN/MPLSویژگیها و قابلیت های سرویس

 

v      سهولت بکارگیری  شبکه برای مشتریان

v      سهولت نگهداری شبکه مشتری

v      امکان اعمال  QOSمورد نیاز مشتری

v      امنیت بیشتر در ارسال اطلاعات نسبت به سرویس های مشابه

v      هزینه کمتر و استفاده بهینه از پهنای باند

v      تامین Redundancy شبکه مشتری

v      قابلیت ارتباط مستقیم کلیه نودها با یکدیگر

v      امکان تخصیص آدرسهای Ip طبق نظر مشتریان و مطابق با شبکه LAN مشتریان

 

VPN/MPLSتوپولوژی سرویس

 

1- در ارتباط با VPN/MPLS بطور پیش فرض توپولوژی Full Mesh بین نقاط مختلف مشتری پیاده می گردد، لذا بر اساس این توپولوژی کلیة نقاط انتهایی بدون نیاز به مسیریابی از طرف نقطة مرکزی با یکدیگرنیز می توانند ارتباط برقرار نمایند..

 

 

 

 

2-     در صورت درخواست مشتری، برقراری ارتباط بین چند نقطه به صورت توپولوژی           Hub and  Spoke نیز قابل پیاده سازی می باشد.این در حالتی است که مشتری ارتباط کلیه نقاط را فقط با نقطه مرکزی بخواهد و نیازی به ارتباط نقاط فرعی با یکدیگر نباشد.

 

 

 

 

 

 


سرویس ارتباط با اینترنت از طریق ADSL:

 

با بهره‌گیری از فناوری ADSL  کاربران قادر خواهند بود تنها با استفاده از یک خط تلفن، کامپیوتر و مودم ADSL  بدون مشغول شدن خط ارتباطی، به صورت دایم و با سرعتی بالا به شبکه اینترنت متصل شوند. به بیان دیگر، با استفاده از این فناوری، امکان استفاده‌ دو منظوره از یک خط  فراهم می‌گردد تا ضمن استفاده از ارتباط مذکور برای مکالمه‌های تلفنی، از آن برای برقراری ارتباط پرسرعت و بدون قطعی با شبکه اینترنت و بدون هزینه‌ی پالس تلفن بهره جست. مقدمات ارائه خدمات ADSL از سال 1387  شروع و پس از نصب تجهیزات مربوطه در مراکز مخابراتی در سطح کشور واگذاری پورت های پرسرعت جهت ارائه به  متقاضیان  آغاز شده است.

 

 

 

مزایای خدمات ADSL :

 

v     برقراری ارتباط پرسرعت بدون هزینه پالس مکالمه ارتباط

v     ارتباط پرسرعت بدون اشغال نمودن خط تلفن و امکان همزمانی مکالمه تلفنی

v     ارتباط پرسرعت بدون قطع اتصال و بطور 24 ساعته

 

 

 

کاربرد های ADSL :

 

v     امکان برقراری جلسات و سمینارهای مجازی با سهولت میسر است

v     انجام پروژه‌هایی مانند دولت الکترونیک، پزشکی الکترونیک، آموزش سمعی بصری الکترونیک، شبکه اختصاصی الکترونیک و مجموعه وسیعی از دیگر کاربردهای الکترونیک

v     ارائه انواع سرویس‌های خدمات ارزش افزوده بر روی بستر شبکه ADSL

v     امکان برقراری ارتباط اینترنت پرسرعت در مقایسه با اتصال به صورت Dial up

 


سرویس خدمات پیشرفته  ارتباطی (ACS)

 

با توجه به گسترش شبکه دیتا در سطح کشور و ایجاد بسترهای ارتباطی ارزان قیمت و همچنین راه اندازی دسترسی پهنای باند وسیع با استفاده از DSL و ADSL در سطح گسترده، شرکت مخابرات ایران اقدام به ارائه سرویسهای ارزش افزوده نموده است که خدمات پیشرفته ارتباطی یک گام اساسی در این راستا می باشد.

 

خدماتی که از طریق این پروژه قابل ارائه به متقاضیان می باشد بسیار متنوع بوده که می توان به برخی موارد ذیل اشاره نمود:

 

1- سرویس ویدئو درخواستی (VOD) 

 

ویدئو درخواستی سرویسی است بر روی شبکه داده که امکان مشاهده اطلاعات چندرسانه ایی دلخواه و مورد نیاز کاربر در هر زمان را با استفاده از برنامه های موجود در آرشیو منابع ویدئویی امکان پذیر می سازد. مخاطبان می توانند از طریق شبکه داده ها به بانک اطلاعات مورد نظر دست یافته  و خود تعیین کنند که چه چیزی را چگونه ببینند.کاربر می تواند زمان پخش برنامه را تغییر داده و یا برنامه دلخواه خود را رزرو و آن را ذخیره نموده در زمان دیگر مشاهده نماید.

 

مرکز داده

 

تامین کننده محتوا

شبکه IP کشور

TV

MODEM

ADSL  

STB

ADSL

DSLAM

PC

مرکز داده

 

تامین کننده محتوا

شبکه IP کشور

TV

MODEM

ADSL  

STB

ADSL

DSLAM

PC

مرکز داده

 

تامین کننده محتوا

شبکه IP کشور

TV

MODEM

ADSL  

STB

ADSL

DSLAM

PC

 

2- خرید از راه دور

 

فروشندگان می توانند به منظور معرفی محصولات و خدمات خود جهت ارتباط با مشتریان از این سرویس استفاده و از این طریق نسبت به ارائه محصولات خود به مشتریان اقدام نمایند. فرایند ایجاد و حفظ روابط متقابل با مشتریان در این بستر به گونه ایی است که باعث  تسهیل تبادل ایده‌ها، کالاها و خدمات میشود و اهداف هر دو طرف را محقق می سازد.

کاربر سرویس قابلیت اتصال به سایتهای فروشندگان طرف قرارداد را دارا بوده و از این طریق امکان خرید محصولات از راه دور برایشان فراهم گردیده است. با استفاده از این سرویس شما میتوانید ضمن حذف ترافیک شهری از مراحل خرید روزمره، در مکان مورد نظر، جهت انجام مبادلات تجاری خود بدون اتلاف وقت از فروشگاههای مختلف به صورت مجازی  اجناس مورد علاقه خود را انتخاب و تهیه نمائید.

 

3- آموزش از راه دور

 

مرکز داده

 

تامین کننده محتوا

شبکه IP کشور

TV

MODEM

ADSL  

STB

ADSL

DSLAM

PC

مرکز داده

 

تامین کننده محتوا

شبکه IP کشور

TV

MODEM

ADSL  

STB

ADSL

DSLAM

PC

آموزش مجازی با تغییرات بنیادینی که در مفاهیم آموزش سنتی ایجاد کرده است توانسته است بسیاری از کاستی های سیستم‌های سنتی آموزشی را رفع کرده و دگرگونی‌های اساسی را در آموزش به وجود آورد.

آموزش از راه دور می تواند به منظور جبران فرصت تحصیلی از دست رفته
باشد که در آن محدودیت سنی و جغرافیایی وجود نداشته و علاقه مندان می توانند به روشهای تحصیلی پیشرفته به مراکز آموزشی داخلی دسترسی داشته باشند.

4- انجام  بازی و سرگرمی

بازی‏های رایانه‏ای، محبوب ترین و رایج ترین بازی‏های عصر حاضرند که گروه سنی مختلفی را جزء مخاطبان خود قرار داده اند. این بازی‏ها اگر به شکل مناسب و در جهت رسیدن به هدف های آموزشی به کار گرفته شوند می‏توانند در آموزش افراد بسیار موثر باشند زیرا امکان آزمون و خطا و تصحیح  عملکرد در آن، قابلیتی برای به دست آوردن مهارت های روزمره زندگی خواهد بود. از طریق این سرویس شما به کلیه بازیها و سرگرمی های  مفید تحت شبکه دسترسی داشته و میتوانید با توجه به رده بندی سنی، با ابزارهای تعبیه شده جهت تعیین سطوح دسترسی از دستیابی  فرزندان خود به محتوای خارج از حیطه سنی او جلوگیری نمائید.

 

5- پخش زنده مسابقات علمی، فرهنگی و ورزشی

 

در این سرویس امکان پخش زنده تصاویر اماکن سیاحتی، زیارتی، مسابقات ورزشی، کنفرانسها ، سمینارهای علمی و پژوهشی و همچنین همایش ها برای مشترکین خاص در مکان هایی که مورد نیاز مخاطب است وجود دارد.

در سرویس مذکور امکان برقراری ارتباط صوتی و تصویری با سالن یا مراکز برگزارکننده کنفرانسها و جلسات ایجاد شده و به کاربر امکان بهره برداری از مطالب ارائه شده در این اماکن داده میشود.خدمات ارائه شده میتواند در مراکز آموزشی، اداری، سالن همایشها و سخنرانی ها و .... کاربردهای وسیعی داشته باشد

 

 

تجهیزات مورد نیاز

برای استفاده از خدمات متنوع سرویس به تجهیزات زیر نیاز است

v     یک دستگاه Set-Top Box (STB)

v     یک دستگاه مودم جهت دسترسی به شبکه (ADSL)

 

استانهای تحت پوشش:

در حال حاضر مراکز استانهای تهران، فارس، اصفهان، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی تحت پوشش این سرویس قرار گرفته اند که در آینده نزدیک دیگر استانها نیز به این سرویس مجهز خواهند شد.