بیشتر مدیران شبکه با این دستور کاملا آشنا هستند و تقریبا هر روز از آن استفاده می کنند. ساده ترین کاربرد این دستور تست ارتباط بین دو نقطه از شبکه است. استفاده از این دستور به ما نشان می دهد که آیا دو کامپیوتر همدیگر را می بینند یا خیر و همچنین مدت زمان ارسال و دریافت پاکت اطلاعاتی نیز برآورد می شود. دستور Ping معمولا بصورت تنها بکار برده می شود اما سوئیچ هایی نیز قابل استفاده با این دستور هستند. در زیر شرح برخی از این سوئیچ ها آمده است :

Ping –t
تا زمانی که عمل Ping کردن را بطور دستی قطع نکنیم عملیات ارسال و دریافت پاکت اطلاعاتی ادامه پیدا خواهد کرد. در این حالت برای قطع کردن از CTRL+Z استفاده کنید.

Ping –a
با کمک این دستور قادر خواهیم شد تا به نام کامپیوتری که در حال Ping کردن هستیم دسترسی پیدا کنیم.

Ping –n count
تعداد Acho Request ها را مشخص می کند.

طرز کار ping بدین صورت است که ابتدا بسته ICMP Echo Request را به سمت کامپیوتر مقصد ارسال می کند. اگر کامپیوتر مقابل این بسته را دریافت کند بسته ای به نامه ICMP Echo Reply را به سمت مبدا ارسال می کند و خبر دریافت پاکت اطلاعاتی اولیه را بطور خودکار می دهد. بطور پیش فرض تعداد ارسال بسته Echo Request چهار عدد است که در صورت استفاده از سوئیچ –t این تعداد بیشتر خواهد گردید. در صورتیکه روز خوبی را داشته باشید و ارتباط شما برقرار باشد پاسخ Reply را دریافت خواهید کرد و در غیر این صورت به پیغام Time out  مواجهه خواهید شد و خب با این وضعیت باید دلیل عدم ارتباط را که ممکن است ناشی از مشکلات کارت شبکه و یا لینک فیزیکی شبکه باشد را بیابید.
بیاد داشته باشید که تعداد TTL ها در اصل 128 می باشد و به تعداد  روتر های موجود تا مقصد از عدد آن کم می شود یعنی مثلا 126 یعنی دو روتز تا مقصد وجود دارد
ping


  • لیست خطاهای دستور PING

The Destination Host Unreachable 
این پیغام بدین معنی است که مسیری به کامپیوتر مقصد پیدا نشده است.

Pinging 24.67.54.233 with 32 bytes of data:
Destination host unreachable.
Destination host unreachable.
Destination host unreachable.
Destination host unreachable.
Ping statistics for 24.67.54.233:
Packets: Sent = 4, Received = 0, Lost = 4 (100% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 0ms, Maximum =  ۰ms, Average =  ۰ms

پیغام خطای Destination Net Unreachable گوینده این است که درخواست پینگی که توسط کامپیوتر شما ارسال شده است، موفق به پیدا کردن مسیری به شبکه مقصد نشده است. هنگامی که شما یک آدرس IP را از کامپیوترتان پینگ می کنید، بسته های پینگ به default gateway ارسال می شوند. این وظیفه default gateway است که این بسته ها را به مقصد درستی ارسال کند. اگر default gateway تان مسیری برای مقصد مورد نظر پیدا نکند شما پیغام “Destination net Unreachable” را دریافت می کنید. این اتفاق در دو حالت ممکن است:

۱- اگر مسیر منتهی به شبکه مورد نظر مسدود باشد.

۲- و یا آدرس مورد نظر در جدول مسیرهای default gateway لیست نشده باشد.

دلایلی که باعث نمایش این پیغام می شوند عبارتند از:

۱- بسته پینگ نمی تواند شبکه مقصد را پیدا کند.

۲- مشکل مسیر یابی بسته

۳- امکان بسته بودن مسیر شبکه مقصد

۴- استفاده از Routing table قدیمی

راه حل:

مراحل برطرف کردن خطای  ”Destination net Unreachable” به قرار زیر است:

۱- برق مودم را قطع کنید: البته این راه حل استانداردی نیست، اما در بعضی موارد جواب داده است. وقتی برق مودم را قطع می کنیم و بعد از چند لحظه دوباره آن را به برق وصل می کنیم، جدول مسیریابی قدیمی پاک می شود.

۲- تنظیمات local host را پاک کنید و مطمئن شوید که به درستی انجام شده اند.

۳- default gateway را بررسی کنید.

۴- Firewall را غیر فعال کنید و دوباره بررسی کنید.

۵- جدول مسیر یابی را ریفرش کنید و دوباره پینگ کنید.


The Request Timed Out 

این پیغام نشاندهنده این است که کامپیوتر شما در مدت مشخص تعیین شده ای پاسخ پاکت ارسال شده را دریافت نکرده است. اگر فرض کنیم مسیرفیزیکی ارتباطی کامپیوتر ما با کامپیوتر مقصد مشکلی نداشته باشد این پیغام می تواند نشانگر این مسئله باشد که کامپیوتر مقصد به شبکه وصل نیست، خاموش بوده و یا به درستی تنظیم نشده است. همچنین این پیغام می تواند نشانگر این باشد که یکی از دستگاه های میانی درست کار نمی کند. در برخی موارد خاص این پیغام به دلیل ترافیک بسیار بالای شبکه بوجود می آید. همچنین ممکن است که عمل ping به آدرس شبکه اشتباهی صورت گرفته است یا اینکه آن کامپیوتر در شبکه صحیح وجود ندارد و باید اصلاح آدرس شبکه در آن صورت بگیرد.در زیر نمونه ای از این پیغام را مشاهده می کنید:

C:\>ping 169.76.54.3
Pinging 169.76.54.3 with 32 bytes of data:Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.Ping statistics for 169.76.54.3:
Packets: Sent = 4, Received = 0, Lost = 4 (100%
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 0ms, Maximum =  ۰ms, Average =  ۰ms
در برخی موارد هم مشاهده می شود که پاسخ ping  بصورت ممتد نمی باشد و گاه پاسخ به پاکت اطلاعاتی ما قطع می شود در زیر نمونه ای از این حالت را مشاهده می کنید:
C:\>ping -t 24.67.184.65
Pinging 24.67.184.65 with 32 bytes of data:Reply from 24.67.184.65: bytes=32 time=55ms TTL=127
Reply from 24.67.184.65: bytes=32 time=54ms TTL=127
Reply from 24.67.184.65: bytes=32 time=27ms TTL=127
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Reply from 24.67.184.65: bytes=32 time=69ms TTL=127
Reply from 24.67.184.65: bytes=32 time=28ms TTL=127
Reply from 24.67.184.65: bytes=32 time=28ms TTL=127
Reply from 24.67.184.65: bytes=32 time=68ms TTL=127
Reply from 24.67.184.65: bytes=32 time=41ms TTL=127Ping statistics for 24.67.184.65:
Packets: Sent = 11, Received = 8, Lost = 3 (27% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 27ms, Maximum =  ۶۹ms, Average =  ۳۳ms

در این حالت معمولا نیاز است تا صحت دستگاه های میانی را بررسی کنید که آیا درست کار می کنند یا خیر. مشکل کارت شبکه هم به ندرت باعث این خطا می شود.

راه حل: 

برای حل مشکل تمام شدن زمان درخواست مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- هاست محلی را پینگ کنید: اولین گام برای حل این مشکل پینگ کردن هاست محلی و بررسی پیغام دریافتی از آن می باشد.

پس ۱۲۷.۰.۰.۱  را پینگ کنید و اگر پاسخ درست دریافت نکردید مراحل زیر را انجام دهید:

الف- فایروال را غیر فعال کنید و دوباره مرحله قبل را امتحان کنید: تنظیمات اشتباه در فایروال می تواند باعث بروز این مشکل شود.

ب- TCP/IP  را Uninstall و دوباره Reinstall کنید: برای انجام این کار مراحل زیر را انجام دهید:

- بر روی Start کلیک کنید و به Control panel بروید.

- Network and Dial-up Connections یا Network and Sharing Center را باز کنید.

- Local Area Connection  را باز کنید و بر روی Properties کلیک کنید:

 

local-area-connection

- ورژن مورد نظر از TCP/IP را انتخاب کنید و بر روی دکمه Uninstall کلیک کنید. بعد از این کار کامپیوترتان نیاز به ریبوت دارد.

- بعد از ریبوت به همان مسیر قبلی بروید و این بار دکمه install را بزنید و دوباری کامپیوتر را ریبوت کنید.

ج- Default Gateway را پینگ کنید: اگر از default gateway پیغام Request Timed Out را دریافت کردید، باید دستگاه های موجود در شبکه از قبیل مودم و روتر را از برق کشیده، چیزی حدود ۳۰ ثانیه صبر کنید و دوباره آنها را وصل کنید. اگر default gateway به پینگ شما پاسخ داد اما باز هم در جواب پینگتان از یک هاست خاص پیغام Request Timed Out را دریافت کردید مشکل شما می تواند یکی موارد زیر باشد:

- هاست مقصد از کار افتاده است.

- هاست مقصد از کار نیفتاده اما مسیر برگشت به کامپیوتر شما مسدود است.

- فایروال نصب شده بر روی کامپیوتر مقصد در خواست های ICMP را مسدود کرده است.


The Unknown Host 

هرگاه آدرس مقصد قابلیت تشخیص توسط کامپیوترتان را نداشته باشد این پیغام را دریافت خواهید کرد. این پیغام معمولا وقتی از آدرس مقصد اشتباه استفاده کنید اتفاق می افتد. همچنین عدم تنظیم DNS یا درست کار نکردن DNS هم امکان ایجاد این پیغام را می دهد.
C:\>ping www.comptia.ca
Unknown host www.comptia.ca
در صورتی که موارد فوق را چک کردید و هنوز مشکل باقی باشد احتمال دارد مشکل Name Resolution باشید لذا باید DNS و WINSرا بررسی کنید. شما می توانید از دستورات nslookup و dig برای این منظور استفاده کنید.
The Expired TTL 

The Time To Live یا TTL مطلبی جالب برای بررسی دستور Ping است. عمل TTL از به لوپ افتادن پاکت های پینگ جلوگیری می کند. TTL هاپ ها را در مسیر خود شمارش می کند و در هر هاپ یک شماره از TTL کم می شود. وقتی که عدد TTL به صفر برسد این بدان معناست که زمان تعیین شده تمام شده و پیغام زیر نمایش داده می شود :

Reply from 24.67.180.1: TTL expired in transit

در صورتیکه این پیغام را دریافت کرده باشید به احتمال قوی مشکل  Routing دارید. شما می توانید در TTL تغییر حاصل نمایید و برای این کار از دستور ping –i استفاده کنید
رفع مشکل توسط دستور Ping

اگرچه دستور ping بطور کامل مشکل را حل نمی کند و احتمال خطا در نتیجه گیری با توجه به تجربه مدیر شبکه وجود خواهد داشت اما می توان تست های مفیدی را برای تشخیص بهتر خطا با این دستور ساده انجام داد.
۱-    آدرس لوپ بک کامپیوتر خود را توسط دستور ping 127.0.0.1 بررسی کنید. در صورتیکه موفقیت ping شما از سلامت TCP/IP دستگاه خود مطمئن خواهید شد. در صورتیکه نتوانید آدری لوپ بک را پینگ کنید به احتمال قوی باید TCP/IP دستگاه خود را دوباره نصب و تنظیم کنید.
۲-    آدرس شبکه کارت شبکه خود را پینگ کنید در صورت موفقیت مطمئن خواهید شد که TCP/IP درست کار می کند و در غیر اینصورت مشکل در تنظیم آدرس شبکه رو کارت شبکه دارید و یا اینکه کارت شبکه شما به درستی نصب نشده است.
۳-    آدرس شبکه کامپیوتر دیگر را پینگ کنید. با مشاهده پینگ موفق مطمئن خواهید شد که کامپیوتر شما در ارتباط با کامپیوترهای دیگر روی شبکه و دیدن منابع مشکلی نخواهد داشت. در غیر اینصورت ارتباط کامپیوتر شما به شبکه دارای مشکل است و باید اتصالات را بررسی کنید.
۴-    پس از اطمینان از اینکه آدرس شبکه کامپیوتر شما درست کار می کند و قادر هستید کامپیوتر های دیگر در شبکه را ببینید ، حال باید ببینید آیا کامپیوتر شما کامپیوترهای خارج شبکه را نیز می تواند به راحتی ببیند یا خیر. برای این منظور باید آدرس Default Gateway را پینگ کنید.
۵-    درصورتیکه که توانستید آدرس Default Gateway  را در مرحله قبل پینگ کنید حال می توانید اقدام به آدرس شبکه کامپیوتری خارج از شبکه خود را پینگ کنید.

همانطور که مشاهده کردید با انجام موارد بالا بررسی خوبی بر صحت ارتباط کامپیوتر خود خواهید داشت. در صورتیکه آدم خوشبینی هستید می تواند مرحله پنج را در ابتدا انجام دهید. اگر پینگ در محله پنج بدون مشکل انجام شود نشاندهنده آن است که کلیه مراحل بالا نیز به خوبی کار می کنند و در غیر اینصورت از مرحله یک بررسی خود را شروع کنید.



 Hardware error

این امکان وجود دارد که شما بعد از پینگ خطای Hardware error را دریافت کنید. دلیل ممکن برای hardware error در هنگام پینگ می تواند قطع شدن کابل یا از کار افتادن کارت شبکه باشد.

راه حل:

راه حل پیشنهادی برای خطای سخت افزاری پینگ به شرح زیر است:

۱- کابل شبکه را کشیده و دوباره وصل کنید.

۲- کابل شبکه را تعویض کنید.

۳- کارت شبکه را عوض کنید و دوباره امتحان کنید.


Transmission Failed Error Code 31

دلیل ممکن برای این خطا خراب شدن درایور Ethernet adapter نصب شده بر روی کامپیوترتان می باشد.

راه حل:

برای حل آن، شما باید درایور نصب شده را پاک کنید و کامپیوترتان را ریبوت کنید. بعد از ریبوت باید دوباره درایور مربوطه را نصب کنید. که مراحل آن به شرح زیر است:

۱- بر روی my computer کلیک راست کنید.

۲- بر روی properties کلیک کنید.

۳- به تب hardware بروید.

۴- بر روی Device Manager کلیک کنید.

۵- درایور مربوطه را Uninstall کنید و کامپیوتر را ریبوت کنید.
حالا نیاز دارید تا درایور Ethernet adapter را دوباره نصب کنید. به یکی از دو روش زیر عمل کنید:

۱- آخرین درایور Ethernet را دانلود کنید.

۲- بر روی Ethernet adapter در Device manager کلیک راست کنید (ممکن است به رنگ زرد در آمده باشد) و Install driver را کلیک کنید.

 

اینها مواردی بودن که امکان برخورد با آنها بیشتر است… در صورتیکه که با پیغام خطای دیگری روبه رو شدید، در بخش کامنت ها آن را مطرح کنید تا سپیداکس آن را در همین بخش اضافه کند.


 PING: transmit failed, error code 65 – ZoneAlarm effect


این خطا بیشتر در کامپیوترهایی که ZoneAlarm بر روی آنها راه اندازی شده است نمایش داده می شود. این خطا به این صورت است که وقتی ما کامپیوتری را پینگ می کنیم پیغام خطای error code 65 را دریافت می کنیم و فرایند پینگ ناتمام می ماند و پیغامی به شکل زیر نمایش داده می شود:

c:\ ping google.com

PING: transmit failed, error code 65
PING: transmit failed, error code 65
PING: transmit failed, error code 65
PING: transmit failed, error code 65

بر اساس گفته های پشتیبانی مایکروسافت شرایط عمده برای بروز این خطا عبارتند از:

۱- مشخصه Internet Connection Sharing (ICS) در حالت فعال قرار دارد.

۲- نرم افزار Firewall از Zone Labs بر روی کامپیوتر راه اندازی شده است.

۳-  نرم افزار فایروال ZoneLabs به درستی برای ICS تنطیم نشده است.

راه حل:

مراحل عمده برطرف کردن خطای transmit failed, error code 65 به قرار زیر است:

۱- ZoneAlarm را غیر فعال کنید و دوباره امتحان کنید.

۲- سرویس های همزمان با Startup را غیرفعال کنید.
برای شروع سرویس های startup غیر ضروری را غیرفعال کنید و دوباره امتحان کنید.

۳- ZoneAlarm را از روی کامپیوترتان پاک کنید و دوباره راه اندازی کنید.



ping; transmit failed, error code 10045

انتقال بسته به مشکل خورده است.

راه حل:

کاری که برای حل این مشکل می کنیم این است که:

۱- Firewall را بر روی کامپیوترتان غیر فعال کنید. پ

۲- Winsocket reset را اجرا کنید و مشکل را دوباره بررسی کنید.
برای اجرای Winsock reset دستور “netsh winsock reset” را در command prompt تایپ کنید و enter بزنید.

۳-TCP/IP را از کامپیوترتان پاک کنید.
برای پاک کردن TCP/IP دستور “netsh int ip reset c:\tcp.txt” را در command prompt تایپ کنید و enter بزنید.

۴- کامپیوترتات را ریبوت کنید.


No resources


این پیغام کاملاً واضح است و در بیشتر موارد به علت کم آوردن حافظه RAM نمایش داده می شود.

راه حل: تعدادی از برنامه هایی که نیاز ندارید را ببندید و دوباره تلاش کنید. اگر باز هم کار نکرد، کامپیوترتان را ریبوت کنید. بعد از این کار مشکل برطرف می شود.


TTL expired during reassembly


مقدار TTL معرف ماکسیمم گامهایی است که یک بسته می تواند بردارد تا به مقصد نهایی برسد. در صورتی که این تعداد گام برداشته شود اما بسته مقصدش را پیدا نکند از شبکه حذف می شود. در واقع این عدد تعداد حد اکثر روترهایی است که یک بسته در طول مسیرش به مقصد نهایی می تواند از آنها گذر کند. پس اگر با این پیغام خطا رو برو شدید به این معناست که مقدار TTL شما برای رسیدن به کامپیوتر مقصد از حد انتظار کمتر است.

راه حل: برای حل این مشکل به همراه دستور Ping از پارامتر  i- استفاده کنید تا مقدار TTL افزایش داده شود.


Bad IP address


آدرس IP به اشتباه در خط فرمان نوشته شده است. ممکن است نقطه های بین مقادیر دسیمال جا افتاده باشند و یا اعداد به اشتباه تایپ شده و در رنج مورد نظر (۰-۲۵۵) نباشند.

راه حل: IP وارد شده را دوباره بررسی کنید.