یکی از مهم ترین دغدغه های مدیران شبکه ، مدیریت پرینتر هاست. به دلیل اینکه پرینترها بایستی نزدیک کاربران بوده و نمی توان آنها را در یک جای متمرکز قرار داد و آنها نیاز به مراقبت بیشتری دارند. ویندوز سرور 2008 R2 اجازه مدیریت پرینترها را در خیلی از جهات به شما می دهد. برای شروع بایستی Role مربوطه را نصب و مدیریت کنید.

در ویندوز سرور 2008 R2 پرینترها را بدون هیچ role می توان share کرد.اما با نصب این role، کنسول Print Management را خواهید داشت که مدیریت بسیار آسان خواهد بود.

 آنچه خواهید خواند:

نصب Print And Document Services Server Role   -   نصب پرینتر در سرور2008 - اشتراک و share پرینتر در شبکه - رفع مشکل Ntprint در نصب x86  -اضافه کردن درایوهای پرینتر در پرینت سرور-کانفیگ Printer Pooling


  • نصب Print And Document Services Server Role

برای نصب Print And Document Services Server Role  از مسیر زیر بروید :

از Server Manager به Roles رفته و Add role را انتخاب کنید.

Add role

در صفحه انتخاب Role، گزینه Print And Document Services را تیک زده و Next کنید.

Print And Document Services

در صفحه role service ، با چندین سرویس موجه خواهید شد :

  • Print Server با انتخاب این گزینه کنسول Print Management نصب خواهد شد. این کنسول برای اجازه پرینت به کلاینت های ویندوزی وغیرویندوزی مناسب است.
  • LPD Service به کلاینت ها اجازه می دهد که با استفاد از پروتکل Line Printer Daemon یا LPD پرینت بگیرند. این پروتکل بیشتر توسط کلاینت های UNIX استفاده می شود. برای اینکه کلاینت ها بتوانند از آن استفاده کنند، بایستی feature به نام Line Printer Remote (LPR) Port Monitor را نصب کنید.
  • Internet Printing این گزینه به کلاینت ها اجازه می دهد که با استفاده از پروتکل Internet Printing یا IPP پرینت گرفته و وبسایتی را می سازید که کاربران بتوانند در آن مواردی را که قصد پرینت گرفتن دارند، در مرورگر خود مدیریت کنند. این سرویس نیاز به نصب سرویس IIS دارد.
  • Distributed Scan Server اجازه مدیریت اسکنرها ، کانفیگ مراحل اسکن را به شما داده و document ها را از اسکنرهای شبکه تا مقصد صحیح خود، مسیریابی می کند. اگر این role را نصب کنید، نیاز دارید تا در اکتیو دایرکتوری یک اکانت برای آن بسازید ، SSL certificate ایجاد کرده و یک email سرور را مشخص کنید.

 برای نصب کنسول Print Management تیک گزینه Print Server را زده و Next کنید.

print server

 سپس Install را زده تا کنسول نصب شود.

کنسول مدیریتی پرینترها نصب شده، و برای مشاهده آن می توانید از server manager به قسمت Roles بروید.


  • نصب پرینتر از کنسول مدیریت

پس از نصب کنسول، از منوی start به Administrative Tools رفته و کنسول Print Management را اجرا کنید.

- در کنسول ، از قسمت نام سرور، روی Printers راست کلیک کرده و Add Printer را بزنید.

print management




- در صفحه Printer Installation ، روش مورد نظر برای نصب پرینتر را مشخص کرده و سپس Next کنید.

Network printer Installation

- مرحله بعدی به این بستگی دارد که شما کدام روش را انتخاب کرده باشید. اگر برای مثال search for a network printer را انتخاب کنید به صفحه Network Printer Search رفته که در آنجا ویندوز تمامی پرینترهای شبکه را پیدا کرده و لیست می کند که پرینتر مورد نظر را انتخاب و Next کنید.

Network printer search

- در صفحه بعد ، Printer Driver ، بایستی درایور پرینتر را نصب کنید که اگر درایور را روی کامپیوتر دارید گزینه use an existing driver ، و اگر می خواهید درایور جدیدی نصب کنید Install a new را بزنید.

dirver

- اگر install a new driver را انتخاب کنید، صفحه Printer Installation پدیدار خواهد شد. از سمت چپ نام شرکت سازنده پرینتر و در سمت راست مدل آن را مشخص کنید.

printer driver

- در صفحه Printer Name And Sharing Settings ، نام و محل پرینتر را مشخص کرده و Next کنید. در صفحه Printer Found خلاصه ای از کانفیگ پرینتر را نمایش داده که سپس Next کرده و finish را بزنید تا نصب شود.


  • به اشتراک گذاری پرینتر ها (Share Printer)

شما می توانید پرینترها را هم توسط Control Panel و هم توسط Print Management ، share کنید. از کنترل پنل روی پرینتر راست کلیک کرده و properties بگیرید و سپس به سربرگ sharing بروید. از منوی start به administrative Tools رفته و کنسول Print Management را اجرا کنید. از printers روی پرینتر مورد نظر رفته و راست کلیک کنید. از آن Properties گرفته و به سربرگ Sharing بروید. در هر دو حالت با صفحه زیر مواجه خواهید شد.

sharing Tab

در این صفحه ، تیک Share this printer را بزنید تا share شود. با زدن تیک Render Print Jobs On Client Computers، به کلاینت ها اجازه می دهید که فرایند render گرفتن را روی کامپیوتر خود انجام دهد و با برداشتن آن ، این فرایند روی  print server انجام خواهد شد. اگر گزینه List In The Directory در دسترس بود، می توان آن را انتخاب کرد تا پرینتر در Active directory یافت شود.

Additional Drivers اگر سیستم عامل کلاینتی که قصد استفاده از پرینتر share شده را دارد ، از همان درایور موجود در سرور استفاده کند (مثلا اگر سیستم عامل های کلاینت و سرور از یک نسخه (32 بیتی و یا 64 بیتی) باشد) ، کلاینت بطور خودکار در اولین باری که به پرینتر متصل شود، درایور خود را دانلود می کند. اگر کلاینت ها نیاز به درایور دیگری داشته باشند، بایستی از این قسمت نصب کنید تا آنها بتوانند آنرا دانلود کنند. برای نصب درایوهای دیگر، روی  Additional Drivers کلیک کنید تا صفحه زیر پدیدار شود .

Additional Drivers

هر کدام از نسخه هایی که درایور آنرا نیاز دارید انتخاب کرده و OK کنید. پس از آن بایستی CD درایور را در سیستم قرار داده تا آنرا نصب کند.

رفع اشکال:

مشکلی که در موقع نصب درایور پرینتر های 32 بیتی در  اکتیودایرکتوری2008 که 64 بیتی است رخ می دهد تقاضای فایل Ntprint.inf از فلدر دیفالت  I386 می کنه که نه در سی دی پرینتر وجود داره نه در شاخه های ویندوز.

برای رفع این مشکل کافیه از سیستمی که ویندوز 7 داشته باشه چند فایل رو بردارید و به هنگام نصب به برنامه تحویل دهید. در ویندوز 7 به سراغ فلدر

 c:\Windows\System32\DriverStore\FileRepository\ntprint.inf_x86_neutral_c4c11fe1f3d01835

بروید و کل فلدر که احتمالا شامل فلدر I386 و فایل های ntprint.cat و ntprint.inf و ntprint.PNF می باشد

ویندوز 7 و ویندوز سرور 2008 R2 ، ویژگی location-aware printing را دارند. این ویژگی باعث می شود که کاربر در هر شبکه ای که به آن متصل می شود، یک پرینتر پیشفرض (default) داشته باشد و دیگر نیازی به تغییر پرینتر ندارد. کاربرانی که با لپ تاپ و یا هر وسیله موبایل دیگری به شبکه وصل می شوند، می توانند بدون نیاز به تغییر پرینتر پیشفرض خود، در خانه و محل کارشان پرینت بگیرند و ویندوز بطور خودکار پرینتر پیشفرض را در هر مکان تشخیص می دهد.


  • کانفیگ Print Server و Printer Permissions

همانطور که در کانفیگ NTFS file permissions به یاد دارید، می توانید همان permission ها را برای پرینترها و پرینت سرور نیز کانفیگ کنید. برای مثال شما می توانید با استفاده از permission پرینترها، فقط به گروه خاصی از کاربران اجازه پرینت داده و به گروه دیگری فقط اجازه مدیریت پرینترها را بدهید. اگر می خواهید permission های خود پرینت سرور را کانفیگ کنید ، از کنسول Print Management ، روی نام سرور راست کلیک کرده و properties بگیرید و سپس به سربرگ security بروید.

 

properties of print server

اما اگر قصد کانفیگ permission های پرینتر خاصی را دارید، از کنسول Print Management به قسمت نام سرور رفته و از بخش Printers روی پرینتر مورد نظر راست کلیک کرده و properties بگیرید و از آنجا به سربرگ security بروید.

properties of printer

بصورت پیشفرض، هرکسی می تواند پرینت گرفته و پرینت سرور را ببیند. اما کاربران فقط می توانند پرینت های خود را مدیریت کرده و فقط پرینتر خود را کانفیگ کنند.

شما می توانید موارد زیر را در permission پرینتر کانفیگ کنید :

- Print اجازه یا عدم اجازه پرینت به کاربران

- Manage Printers کاربران بتوانند تنظیمات پرینتر را تغییر بدهد یا خیر

- Manage Documents کاربران بتوانند مدارکی را که پرینت گرفته اند حذف کنند یا خیر

توجه داشته باشید که موارد بالا در properties پرینت سرورها نیز وجود دارند، اما این موارد، فقط تنظیمات پیشفرض را برای پرینترهای جدیدی که شما می سازید، تعریف می کنند و تغییر در آنها هیچ گونه تاثیری در پرینترهای موجود در این سرور ندارد. علاوه بر موارد پیشفرض، شما می توانید در پرینت سرورها، تنظیمات زیر را  انجام داده تا مدیریت را به افراد غیر ادمین واگذار نمایید:

- View Server کاربران می توانند سرور و پرینترهای share شده را ببینند.

- Manage Server کاربران می توانند موارد موجود در پرینت سرور را مدیریت کنند.

Permission ها صرف نظر از اینکه کاربر بطور local به کامپیوتر log in کرده و یا تحت شبکه به پوشه ها دسترسی دارد، اعمال خواهند شد.


  • اضافه کردن درایوهای پرینتر در پرینت سرور

برای اینکه همه کاربران با هر نسخه ای از سیستم عاملی که دارند، بتوانند از پرینترها استفاده کرده و بطور خودکار در اولین اتصال خود به پرینت سرور، درایورهای مربوط به خود را دانلود کنند، بایستی همه درایورها را روی سرور نصب کنید. برای اضافه کردن درایورها از طریق کنسول Print Management ، مراحل زیر را طی کنید :

- از منوی start و از Administrative Tools کنسول Print Management را اجرا کنید. از قسمت نام پرینت سرور، روی Drivers راست کلیک کرده و Add Driver را انتخاب کنید.

print management

- Next کرده تا به صفحه Processor And Operating System Selection برسید. در این صفحه ، پردازنده ها و سیستم عامل هایی که درایورشان مورد نیاز است را تیک زده و Next کنید.

- در صفحه Printer Driver Selection، ابتدا CD مربوط به درایوری که می خواهید نصب کنید را درون CD-ROM قرار داده و روی Have Disk کلیک کرده و پوشه درایور را انتخاب و OK کنید.

- با پدیدار شدن صفحه Completing The Add Printer Driver Wizard روی finish کلیک کرده و نصب انجام می شود. توجه کنید که اگر درایور بصورت دیجیتالی sign نشده باشد (درایور sign شده بدین معناست که شرکت مایکروسافت آن را تست کرده و مورد تایید است) هشداری را خواهید دید ممکن است این درایور خطرناک باشد. درایورها می توانند غیرقابل اعتماد و مخرب باشند که استفاده از درایورهای sign شده این خطر را کاهش می دهد. اگر از درایورهای sign نشده استفاده می کنید، از منبع آن مطمئن شوید.

اگر در فرایند نصب درایور، نسخه متفاوتی از ویندوز (32 یا 64 بیتی) را انتخاب کرده اید، هنگام زدن finish صفحه زیر باز خواهد شد که شما بایستی درایور با نسخه مورد نظر را Browse کرده و OK کنید تا نصب شود.

install driver

در ویندوز سرور 2008 ، اگر درایور یک پرینتردچار خطا میشد، می توانست باعث توقف پرینت در همه سرور شود. ویندوز سرور 2008 R2 ، print driver isolation را اضافه کرده که اگر درایور یک پرینتر دچار مشکل شد، روی بقیه درایورها تاثیری نگذارد و کاربران می توانند از پرینتر دیگری استفاده کنند. برای فعال سازی print driver isolation ، روی درایور مورد نظر راست کلیک کرده و از قسمت Set driver Isolation گزینه Isolated را انتخاب کنید.

print driver isolation

اگر کاربری با پرینتر share شده ارتباط برقرار کرده و شما درایور مورد نیاز آن را نصب نکرده باشید، کاربر با پیغامی مشابه شکل زیر روبرو خواهد شد که بایستی درایور را نصب کند.

share printer

شما می توانید با غیرفعال کردن policy زیر، به کاربران اجازه دهید که بدون نیاز به دسترسی ادمین ، درایور خود مورد نیاز پرینتر را نصب کنند. از Group policy به مسیر زیر رفته :

Computer Configuration\Policies\Windows Settings\Security Settings\Local Policies\Security Options\Devices : Prevent Users From Installing Printer Drivers

و این policy را باز کنید. تیک Default this policy setting را زده و Disabled را انتخاب کنید.

GPO


  • کانفیگ Printer Pooling

یک Printer pool شامل دو یا چندین پرینتر یکسان بوده که کاربران می توانند از آنها بعنوان یک پرینتر یکسان استفاده کنند. همیشه ، هر document را توسط یک پرینتر ،پرینت خواهید گرفت ، اما اگر در مکان هایی که پرینت زیاد گرفته می شود از چندین پرینتر استفاده کنید، مدت زمان پرینت کاهش یافته و وقتی کاربری درخواست پرینتی را به پرینتر های share شده می فرستد، آن درخواست به اولین پرینتر دردسترس در printer pool ارسال خواهد شد و کاربران منتظر نمی مانند که پرینت شما به پایان برسد. بنابراین شما نیاز داشته تا فقط پرینترهایی را share کنید که printer pooling آنها فعال است.

پرینترهایی که برای Printer pool استفاده می شوند، بایستی درایور یکسان داشته باشند. نیازی به یکسان بودن پرینترها نیست، فقط کاربران بایستی درایور یکسانی را برای تمامی پرینترهای موجود در Printer pool روی کامپیوتر خود نصب کنند. گاهی اوقات درایور یک پرینتر با چندین مدل پرینتر از همان شرکت سازنده، کار می کند که به شما اجازه می دهد که از چندین مدل پرینتر برای Printer pool استفاده کنید.

برای ساخت Printer pool مراحل زیر را اجرا کنید :

- هر پرینتری را که میخواهید در یک pool قرار دهید ، نصب کنید.

- از start \ Administrative Tools \ Print Management ، به قسمت نام پرینت سرور رفته و از آنجا روی پرینترهایی که می خواهید در یک pool قرار گیرند، راست کلیک کرده و properties بگیرد. از آنجا به سربرگ port رفته و تیک گزینه Enable Printer Pooling را بزنید.

- در پایان بایستی port هرکدام از پرینترهای که می خواهید را تیک بزنید.

port tab

  • دقت کنید که همه پرینترها از یک درایور استفاده کنند.
  • Port های پرینترها میتوانند از یک نوع یا ترکیبی باشند.
  • توصیه می شود که همه پرینترهای یک pool در یک محل قرار داشته باشند، زیرا مشخص نیست که کدام پرینتر درخواست پرینت را دریافت می کند. اگر هنگام پرینت گرفتن، یک پرینتر متوقف شد، document در همان پرینتر نگه داشته می شود. درخواست های پرینت بعدی توسط پرینترهای دیگر در pool، پرینت گرفته شده و Document که متوقف شده بود، تا وقتی پرینتر تعمیر شود، منتظر می ماند.


هنگامی که چندین درخواست مختلف برای پرینت به پرینترها ارسال می شود، می توان آنها را اولویت بندی کرد تا ابتدا پرینت های مهمتر پرینت گرفته شوند. برای مثال درخواست های پرینتی که از سمت گروه مدیران خواهد آمد قبل از درخواست های گروه کارمندان پرینت گرفته شوند. برای کانفیگ آن :

 

- ابتدا پرینتری که می خواهید درخواست ها روی آن اولویت بندی شوند را نصب کنید. سپس با همان port ، پرینتر یکسان دیگری نصب کنید. در واقع شما فقط یک دستگاه پرینتر سخت افزای در محیط کار خود دارید و در پرینت سرور بایستی برای هر سطحی از اولویت، یک پرینتر منطقی برای همان یک دستگاه پرینتر ایجاد و نصب کنید. هر پرینتر منطقی که در سرور ساخته اید، به سطحی از اولویت مربوط می شود.

- حال از print management روی پرینتر های منطقی که ساخته اید راست کلیک کرده و properties بگیرید.

properties of printer

- به سربرگ Advanced و در قسمت priority ، اولویت را برای هر یک از پرینترها مشخص کنید. همه درخواست ها به ترتیب به پرینتری با بالاترین اولویت ارسال می شوند. بالاترین اولویت 99 و پایین ترین 1 است.

advanced

- مراحل تعیین اولویت را برای هر یک از پرینترهای منطقی انجام دهید.

- حال کاربرانی با اولویت بالا را به پرینترهای منطقی اولویت بالا وصل کرده و کاربران با اولویت پایین به پرینترهای اولیت پایین متصل کنید. Permission ها را نیز برای پرینترها کانفیگ کنید تا از دسترسی کاربران دیگر جلوگیری شود.

همیشه درخواست های پرینت با اولویت بیشتر، روی درخواست هایی با اولویت کمتر در لیست پرینت قرار می گیرند. برای مثال اگر یک یوزر با اولویت پایین، document با 100 صفحه را پرینت بگیرد و document با اولویت بالاتری در لیست موجود نباشد، پرینتر فورا 100 صفحه را پرینت می گیرد. حال اگر پس از آن کاربری با اولویت بالاتر ، پرینتی بگیرد، 100 صفحه که اولویت پایین تری دارد صبر کرده و پس از پرینت اولویت بالاتر پرینت گرفته می شوند.


  • کانفیگ Internet Printing

اگر شما role Internet Printing را نصب کنید، می توانید پرینترها را با استفاده از مرورگر و آدرس http://<ServerName>/Printers مدیریت کنید. برای نصب این سرویس ابتدا طبق فوق  Role مربوط به Print And Document Services را نصب کنید.

- اگر قبلا یکی از سرویس های این role را نصب کرده باشید، نصب دیگر سرویس های آن از این قسمت غیرفعال خواهد بود. برای نصب ،از server manager روی print and document services راست کلیک کرده و Add role services را بزنید.

add role 2

- در صفحه select role services و گزینه Internet Printing را تیک زده که همراه با آن بایستی برخی از سرویس های مورد نیاز از Web server (IIS) را نیز نصب کنید. Add required role services را زده و Next کنید.

Add required role services

- بقیه مراحل را Next کرده و در انتها Install کنید.

حال برای نمایش و مدیریت پرینترها، مرورگر را اجرا کرده و در قسمت آدرس ، مسیر http://server01/printers/ را تایپ و Enter کنید. ( به جای server01 نام سرور مورد نظر خود  را بنویسید).

IE

روی پرینتر مورد نظر خود کلیک کرده تا جزییات و وضعیت آن را مشاهده کنید.

IE detail

برای اتصال مستقیم به یک پرینتر share شده از طریق مرورگر، آدرس را بصورت زیر وارد کنید :

http://<ServerName>/Printers/<PrinterName>/.printer