اشتباهاتی که نباید در طراحی وب سایت خود مرتکب شوید

با گذر زمان قوانین و روشهای کاربردی تری ، برای کمک به بهبود فابلیت استفاده عمومی از وب سایت ها توسعه و گسترش یافته اند.این مقاله خلاصه ای است از ده اشتباه رایج و یا نادیده گرفته شده در طراحی وب و ارائه راه حل های جایگزین برای کمک به افزایش قابلیت استفاده از وب سایت .

لیبل فرم هایی که ارتباطی با اطلاعات ورودی آنها ندارند

webtarget.ir usability

استفاده از خصوصیت “for” به کاربر اجازه می دهد با کلیک کردن روی لیبل قسمتی از فرم را که میخواهد انتخاب کند.این خصوصیت ، برای check box و یا radio button برای ایجاد منطقه بزرگتری برای کلیک کردن مهم تر است، ولی سعی کنید این خصوصیت را در تمامی قسمتهای فرم رعایت نمائید .

لوگویی که به صفحه اصلی لینک نباشد

webtarget.ir usability

لینک کردن لوگوی وب سایت به صفحه اصلی، به روشی متداول تبدیل شده است و تقریباً اکثر وبگردها انتظار دارند که لوگو به صفحه اصلی برگردد. در بسیاری از وب سایتها از لوگو به عنوان تنها لینک به صفحه اصلی استفاده می شود و این یک مسئله جا افتاده در بین طراحان وب سایت و وبگرد ها است .

معلوم نبودن لینکهای دیده شده

webtarget.ir usability

لینک دیده شده دقیفاً توضیح میدهد چه بخشهایی دیده شده است. برای این کار احتیاجی به یک انتخاب کننده CSS پیشرفته نیست ولی مسئله ای است که معمولاً نادیده گرفته میشود. این یک راهنمای دیداری است که به کاربران نشان میدهد که روی کدامیک از لینکها کلیک شده است. این مسئله بیشتر در مورد صفحاتی شامل یک لیست از لینک ها به چشم خواهد خورد .

نشان داده نشدن فیلد فعال یک فرم

webtarget.ir usability

شما می توانید از انتخابگر “focus” در بسیاری از عناصر استفاده کنید ،اما حتما این گزینشگر را در فرم ها برای نشان دادن فیلد مورد نظر استفاده نمائید . با اضافه کردن استایل CSS برای تغییر حالت ، مثلاً با پر رنگ شدن مرز یا تغییر ظریف در رنگ پس زمینه میتوانید منطقه یا فیلد مورد نظر را مشخص نمائید .

تصویری بدون متن جایگزین

webtarget.ir usability

به یاد داشته باشید که همیشه یک متن توصیفی جایگزین برای تصاویر قرار دهید مگر اینکه آنها برای تزئین به کار روند که حتی در این موارد نیز ویژگی “alt” را میتوان تنها خالی گداشت (اما همچنان باید وجود داشته باشد!). زمانیکه یک تصویر را به عنوان لینک استفاده می کنیم، باید توضیح دهیم که لینک به کجا میرود. این توضیح دقیقا متن جایگزین تصویر است که با استفاده از “alt” در تصویر قرار گرفته است .

قرار دادن عکس پس زمینه بدون رنگ پس زمینه

webtarget.ir usability

استفاده از تصاویر پس زمینه بسیار مرسوم است اما باید به یاد داشته باشیم که ممکن است این تصاویر به هر دلیلی غیر فعال شوند و قابل رویت نباشند . در چنین مواردی ممکن است نا هماهنگی های بسیاری در طرح وب سایت به وجود آید مانند خوانده نشدن متون به دلیل همرنگ بودن با رنگ زمینه . بنابراین احتیاج است که از رنگی مشابه رنگ تصویر پس زمینه بعنوان رنگ پس زمینه استفاده کرد تا متن غیر قابل خواندن نگردد و از به وجود آمدن ناهماهنگی مقداری جلوگیری نمود.

استفاده از محتوای متنی طولانی و خسته کننده

webtarget.ir usability

هیچ چیزی بیشتر از این عذاب آور نیست که یک صفحه وب از یک متن ممتد طولانی تشکیل شود. سعی نمائید محتویات را با تصاویر، تیترها و قسمتهای خالی از هم جدا نمائید تا برای مرور کردن، خواندن و فهمیدن آسان تر شود.

خط کشیدن زیر متنی که لینک نیست

webtarget.ir usability

همه می دانند متنی که زیر آن خط کشیده شده است، یا رنگی متفاوت دارد احتمالاً باید لینک باشد . بنابراین بازدید کننده ها را با خط کشیدن زیر متن هایی که لینک نیستند گیج نکنید! برای جلب توجه به یک کلمه خاص از تگهای em و strong استفاده کنید.

گفتن به مردم که اینجا را کلیک کنید

webtarget.ir usability

کلمات “اینجا را کلیک کنید” از زمان بوجود آمدن اینترنت بوده است ، ولی با توجه به وجود گزینه های مفیدتر از آنها اجتناب نمائید . استفاده از کلمات “اینجا را کلیک کنید” نیازمند این است که کاربر کل جملات را بخواند تا متوجه شود چه اتفاقی افتاده است . اما بهتر است متن لینک ، توضیح دهد که چه اتفاقی خواهد افتاد وقتی روی لینک کلیک می شود.

استفاده از متن “justify” شده

webtarget.ir usability

این یک راهنمایی دیگر برای داشتن وب سایت مفیدتر است . متن “justify” شده به نظر تمیز و مرتب به چشم می آید، ولی میتواند باعث بوجود آمدن مشکلات خوانایی شود، مخصوصاً برای کسانی که به بیماری “Dyslexic” مبتلا هستند یعنی کسانی که سخت می توانند فواصل نا هماهنگ در متون “justify” شده را تشخیص دهند.