خیلی وقتها در شبکه های کامپیوتری نیاز است که شما بخواهید یک فایل را بر روی Desktop , My Document و یا محل دیگری در کلاینتها در شبکه قرار دهید در این مطلب به شما نحوه انجام این کار را بصورت متمرکز در شبکه های Domain آموزش خواهم داد این روش در ویندوز های سرور 2008 و بالاتر و بر روی کلاینتهای دارای ویندوز سون و بالاتر انجام پذیر است
ابتدا وارد کنسول Group Policy Management شوید ( در Run عبارت gpmc.msc را تایپ کنید ) سپس با توجه به اینکه میخواهید این پالیسی بر روی کدام کامپیوتر یا کاربران اعمال شود بر روی OU مورد نظر یک Group Policy Object درست کرده آن را Edit کنید و به مسیر زیر بروید :

برای اعمال پالیسی به کاربر:

User Configuration => Preferences => Windows Settings => Files


برای اعمال پالیسی به کامپیوتر :

Computer Configuration => Preferences => Windows Settings => Files


سپس بر روی File راست کلیک کرده و New > File را بزنید تا پنجره ای به شکل زیر باز شود :

کپی فایل بر روی کلاینتها در بوسیله Group Policy Preferecnces


در این پنجره در قسمت Action شما نوع عملکرد این پالیسی را تعیین میکنید با هم مروری بر تک تک موارد در این قسمت میکنیم :
Create : بعد از اعمال پالیسی و با هر بار بروزرسانی آن ، فایل مقصد که در قسمت Destination وارد شده چک میشود در صورتی که فایل در این مسیر وجود نداشته باشد اقدام به کپی فایل به همراه Attributes تعیین شده در قسمت پایین همین پنجره خواهد شد و در صورتی که این فایل از قبل وجود داشت هیچ اقدامی صورت نخواهد گرفت .
Replace : بعد از اعمال پالیسی با هر بار بروزرسانی ، فایل قبلی در صورت وجود حذف شده و فایل جدید با Attributes که شما در قسمت پایین همین پنجره تعیین می کنید جایگزین میشود . در صورت عدم وجود فایل قبلی ، فایل جدید با Attribute تعیین شده ساخته خواهد شد. در صورتی که فایل حجیم را برای کپی انتخاب نموده اید انتخاب این حالت ممکن است موجب ایجاد ترافیک زیاد در شبکه شما گردد . (البته خودم Replace رو ترجیح میدم اگر فایل بود عوض کنه اگر نبود اضافه کنه)
Update : با هر بار بروزرسانی در صورت وجود فایل قبلی ، تنها Attribute که در پالیسی تعیین کرده اید بر روی فایل Set خواهد شد ، همچنین در صورتی که از قبل چنین فایلی وجود نداشته باشد ، فایل جدید با این نام و تنظیمات ساخته خواهد شد .
Delete : با هر بار اعمال پالیسی فایل تعیین شده در صورت وجود حذف خواهد شد.

سپس در قسمت پایینتر آدرس منبع و مقصد فایل از شما خواسته می شود
Source Files :
در اینجا آدرس فایل منبع را وارد میکنید اگر فایل منبع بر روی کامپیوتر خود کاربر وجود داشت آدرس لوکال وارد کنید مثلا C:\FolderName\FileName اما در صورتی که این فایل بر روی یک سرور قرار داشته باشد و شما میخواهید این فایل از روی سرور بر روی کلاینت یا کلاینتها کپی شود لازم است پوشه مورد نظر را Share کرده و بعد آدرس UNC آن یعنی آدرس تحت شبکه را در این قسمت وارد نمایید بعنوان مثال :

\\servername\FolderName

دقت داشته باشید در صورتی که تصمیم دارید تمام فایلهای موجود در یک محل به محل دیگری کپی شوند کافیست در انتهای آدرسی که در قسمت Source File وارد کرده اید به جای نام فایل از علامت ستاره استفاده کنید بعنوان مثال از آدرسی مشابه زیر استفاده کنید :

\\servername\FolderName\*

بعد از قرار دادن ستاره در انتهای آدرس ، گزینه ی پایین Source File ، از Destination File به Destination Folder تغییر پیدا خواهد کرد و شما در قسمت Destination Folder آدرس مقصد خود را وارد میکنید. دقت داشته باشید که استفاده از ستاره تنها برای کپی کردن تعدادی از فایلها کاربرد دارد و برای کپی کردن فولدرها نمیتوان از آن استفاده کرد

Destination File/Folder :
در این قسمت آدرس مقصد را وارد کنید یعنی همان محلی که قرار است فایل بر روی کامپیوتر مورد نظر کپی شود . در صورتی که در قسمت Source File نام یک فایل را وارد کردید در قسمت Destination Folder هم نام جدید فایل به همراه مسیر آن جهت انجام کپی وارد کنید و درصورتی که در قسمت Source File از علامت ستاره استفاده کرده اید تنها مسیر پوشه ای را وارد کنید که قرار است فایلها درون آن کپی شوند .

سطوح دسترسی :
در انتهای این مطلب لازم میدانم به این نکته مهم اشاره کنم که در صورتی که شما تنظیمات پالیسی را از مسیر User Configuration انجام دهید حتما باید اکانت کاربر مورد نظر یا کامپیوتر کلاینت حداقل دسترسی خواندن را برای دسترسی به فایل داشته باشد همچنین در صورتی که تنظیمات پالیسی را از مسیر Computer Configuration انجام دهید بایستی کامپیوتر مورد نظر مجوز دسترسی به فایل فوق را داشته باشد . با آرزوی شادی روز افزون شما

نویسنده : سعید شمس آبادی
منبع : انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ITPro.ir