چرا ویندوز ۱۰، گوگل را ترسانده است؟

مدت زمان زیادی از عرضه ویندوز ۱۰ نگذشته است ولی با این وجود بر روی بیش از ۱۸ میلیون رایانه نصب شده است. ظاهرا ویندوز ۱۰ یک موفقیت بزرگ است. اما یک سوال باقی می ماند: چرا مایکروسافت حاضر شد ویندوز ۱۰ را به صورت رایگان عرضه کند؟ یک پاسخ احتمالی وجود دارد، پاسخ آن دلیل کابوس های شبانه گوگل است.

وین فون/ مدت زمان زیادی از عرضه ویندوز ۱۰ نگذشته است ولی با این وجود بر روی بیش از ۱۸ میلیون رایانه نصب شده است. ظاهرا ویندوز ۱۰ یک موفقیت بزرگ است. اما یک سوال باقی می ماند: چرا مایکروسافت حاضر شد ویندوز ۱۰ را به صورت رایگان عرضه کند؟ یک پاسخ احتمالی وجود دارد، پاسخ آن دلیل کابوس های شبانه گوگل است.

گوگل اکثر محصولات خود را رایگان عرضه می کند، از موتور جستجویش گرفته تا جیمیل و یوتیوب و دلیلی جز دست یابی به اطلاعات شما و استفاده از آن ها برای نمایش تبلیغات مرتبط با علایق شما ندارد.

در عین حال، با رایگان کردن ویندوز ۱۰، مایکروسافت سیاست متفاوتی را برگزیده است به جای آن که مانند گذشته به ویندوز به عنوان یک گاو شیر ده نگاه کند، سعی دارد با اشتراک خدمات و میکرو ترنسکشن ها (مانند خرید های درون برنامه ای) و طرق دیگر درآمد زایی کند. یکی از این روش های درآمد زایی از طریق تبلیغات است که عمدتا تبلیغات درون بینگ است.

به طور پیش فرض، مایکروسافت اطلاعات زیادی از شما جمع آوری می کند و آن ها را بدون نام و کاملا ناشناس با تبلیغ کنندگان به اشتراک می گذارد. اگر سری به بیانیه های حریم خصوصی مایکروسافت بزنید می بینید که این اطلاعات شامل محتوای ایمیل ها، پیام های فوری، اسناد آپلود شده بر روی وان درایو و جستجو هایی که با بینگ انجام می دهید می شود.

این روش فرق زیادی با کاری که گوگل می کند ندارد و از نظر بسیاری کاربران نادرست قلمداد نمی شود. همه ی این خدمات مایکروسافت درون ویندوز ۱۰ قرار داده شده است. اگر مایکروسافت همان طوری که امیدوار است در سه سال یک میلیارد دستگاه ویندوزی عرضه کند، به یک منبع بزرگ از اطلاعات برای فروش تبلیغات دست یافته است. گوگل به مشتریان خود ابزار و خدمات کاربردی ارایه می کند که تقریبا روی همه دستگاه ها کار می کنند و متصل به یک اکانت هستند این کار سبب می شود بتوان آن ها را راحت تر بر روی دستگاه های مختلف ردگیری کرد.

به طرز مشابهی مایکروسافت بهترین خدمات خود را نظیر آفیس، اوتلوک و حتی دستیار صوتی کرتانا را رایگان برای اندروید و iOS عرضه می کند که فقط به یک اکانت مایکروسافت نیاز دارند. با این کار مایکروسافت می توانند اطلاعات فوق دقیقی به تبلیغ کنندگان بفروشد زیرا شما از یک حساب مایکروسافت بر روی رایانه و موبایل خود استفاده می کنید.کرتانا، با هر بار استفاده باهوش تر می شود و اطلاعات، لینک ها و اخبار مرتبط تری را به شما نشان می دهد. کرتانا و مرورگر جدید اج هر دو از بینگ به عنوان موتور جستجو استفاده می کنند و این گونه تعداد نمایش تبلیغات نیز بالا تر می رود.

آیا مطالب بالا شما را نگران کرده است؟ جای نگرانی وجود ندارد مایکروسافت این امکان را به شما می دهد تا از طریق این سایت، نمایش تبلیغات شخصی سازی شده را غیر فعال کنید. همچنین در منوی تنظیمات ویندوز ۱۰ بخش “Privacy” می توان تنظیمات را هرگونه که ترجیح می دهید تغییر دهید.

به طور خلاصه، با وجود سهم کمتر در بازار موتور های جستجو، مایکروسافت از بازاری که سال هاست تحت سلطه گوگل است ناامید نگشته است. بازاری که خدمات اینترنتی تبدیل به یک کسب و کار تبلیغاتی سود ده می شوند. و خود ویندوز ۱۰ احتمالا سلاح مخفی مایکروسافت است که تهدید بزرگی برای امپراتوری تبلیغات گوگل محسوب می شود.

منبع