آنچه در این پست می آید:

  • انواع اتصالات میان یک پرینتر و کامپیوتر
  •  نکات کلی نصب پرینتر برای انواع مختلف اتصالات 
  • تفاوت پرینت سرور ها با پرینتر های لوکال
  • تبدیل کردن یک printer local به print server
  • مزیت استفاده از device print server
  • نحوه نصب یک پرینتر بر روی کامپیوتر بهمراه توپیح تمامی گزینه های در موقع نصب و بعد از نصب
  • و هر آنچه در مورد پرینتر باید دانست....

منبع: ویکی پی جی


  • انواع اتصالات میان یک پرینتر و کامپیوتر

 

روند نصب پرینترها با توجه به این که چگونه به سیستم‌تان متصل می‌شوند، می‌تواند متفاوت باشد. شما به روش‌های زیر می‌توانید یک پرینتر را به رایانه متصل کنید:

  •  Parallel printer port
  •  USB
  •  Bluetooth، Wireless، Network
  •  Infrared
  •  Serial port

توجه کنید که برای نصب یک پرینتر، حساب کاربری شما باید از نوع administrator باشد.

 نکات کلی نصب پرینتر برای انواع مختلف اتصالات به شرح زیر است:

گزینه ی  port Parallel : پرینتر را به پورت پارالل سیستم‌تان متصل کنید، ویندوز باید آن را پیدا و نصب کند.

گزینه ی USB : اگر از اتصالات USB استفاده می‌کنید، می‌بایست قبل از متصل‌کردن پرینتر به رایانه، نرم‌افزار نصب را اجرا کنید. اگر در حین نصب از شما خواسته شد، همان موقع و در غیر این صورت پس از پایان یافتن مراحل نصب، اتصال را برقرار کنید.

اگر نرم‌افزار نصب پرینترتان را ندارید و درایور آن ‌را دانلود کرده‌اید اتصال را برقرار کنید؛ اگر پرینتر نصب نشد،‌ می‌توانید از طریق Device Manager مسیر فولدر حاوی درایوری را که در اختیار دارید مشخص کنید تا به‌روزرسانی صورت گیرد.

Network، Bluetooth Wireless: اگر پرینترتان امکان اتصال مستقیم به شبکه را دارد یا این که از پرینت‌ سرور استفاده می‌کنید، آن‌را به شبکه متصل سپس از این پرینتر استفاده کنید. اگر می‌خواهید پرینترتان را از طریق Bluetooth به سیستم متصل کنید، مطمئن شوید که آداپتور Wireless یا Bluetooth سیستم‌تان روشن است .

Infrared : برای این نوع اتصالات کافی است اطمینان حاصل کنید که پرینترتان روشن است و در خط دید دستگاه مادون قرمز متصل به سیستم‌تان قرار دارد. سپس مراحل نصب را دنبال کنید.

port Serial : این نوع پورت که با نام متداول پورت‌های COM آن‌ را می‌شناسید، برای نصب برخی از انواع پرینترهای قدیمی کاربرد دارد.

 
  • تفاوت پرینت سرور ها با پرینتر های لوکال

printer ها را می توان به دو دسته تقسیم بندی کرد.

1-printserver 

2-printer local

برای راه اندازی کردن print server چندین راه وجود دارد:

  1. پرینتری را بخریم که روی خودش کارت شبکه دارد. به این پرینتر ها print server گفته می شود.
  2. از پرینتر های local استفاده کنیم.

  • تفاوت پرینت سرور ها با پرینتر های لوکال:

روی پرینت سرور یک کارت شبکه  است یعنی زمانی که پرینت سرور خریداری می شود  یک یا دو کارت شبکه دارد که این کارت شبکه ها اترنت هستند و به سوئیچ همانند یک نود متصل می شوند.پس پیشنهاد اول این است که حتما print server خریداری شود. و در شبکه  از آن استفاده شود یعنیprint server  مانند یک نود به سوئیچ متصل شود. و تحت وب باید به آن پرینتر متصل شد و به آن ip داد.و می توان برای آن سطح دسترسی نیز مشخص کرد و معین کرد که چه کسانی می توانند به آن متصل شده و از آن استفاده کنند.در بسیاری از موارد از پرینتر های لوکال استفاده می شود که همین پرینتر های معمولی هستند.

 
  • تبدیل کردن یک printer local به print server
 
 

راه های  تبدیل  یک پرینتر لوکال به پرینت سرور :

  1. باید یک device  print server تهیه کرد که این دستگاه همانند سوئیچ می ماند که ا ز یک طرف به پورت USB ،LPT    یا هر پورتی که در پرینتر شما می خورد  متصل  می شود و  از طرف دیگر به سوئیچی متصل می شود که  کامپیوتر هایی که می خواهند از این پرینتر ها استفاده کنند به آن متصل می شود. در واقع خروجی اترنت می دهد .device print serverهمانند یک convertor عمل می کند. در واقع  اگر یک پرینتر داشته باشیم و مابین این پرینتر و سوئیچ دستگاهی به نام print server قرار گیرد از پرینتر یک پورت USB می خورد بهPRINT SERVER و از این دستگاه یک پورت اترنت می خورد به سوئیچ.

 

 

نکته ی مهم:

پرینت سرور ها همیشه همه ی درایور ها را ساپورت نمی کنند همیشه قبل از خریدن پرینت سرور کاتالوگ آن را باید مطالعه کرد که مشخص شود که آیا درایور شما را ساپورت می کند یاخیر وگر نه بهتر است که خریداری نشود.

  • مزیت استفاده از device print server:

مزیت این روش در این است که در این روش یک pc یا یک سرور درگیر یک پرینتر نشده است.

در محلی که تعداد تایپیست ها زیاد هستند و بعد از هر تایپ باید پرینت گرفته شود ، در این مکان ها نمی توان فقط از یک پرینتر استفاده کرد  زیرا زمانی که تعداد پرینت ها زیاد باشد loadپرینتر بالا می رود و ممکن است که پرینتر از کار بیافتد در این حالت بهتر است که از تعداد بیشتری پرینتر استفاده شود ،باید از دستگاه های  پرینت سروری استفاده شود که  loadbalance دارند. برای کاربران فقط یک  پرینتر نصب می شود ولی در اصل تعداد پرینتر ها بیشتر می باشد.

 

2-یک پرینتر را به صورت لوکال به یک کامپیوتر متصل کنیم و از طریق ویندوز این pc را به پرینت سرور تبدیل کنیم.

این راه حل مشکلات زیر را دارد:

  • در این روش ویندوز درگیر این کار می شود و چون روی ویندوز n سرویس وجود دارد و اگر بخواهیم از آن به عنوان پرینت سرور هم استفاده کنیم در این حالت وقتی که یک job برای پرینت سرور می آید process آن خیلی طول می کشد.
  • تا زمانی که بخواهیم از این پرینتر استفاده شودpc مورد نظر که روی آن پرینتر نصب شده است باید روشن نگه داشته شود.

 مشکلاتی که برای خود pc به وجود می آید نیز باید در نظر گرفته شود. (برای مثال عوض شدن ویندوز)

معمولا در مکان هایی از این روش استفاده می شود که یک پرینت سرور راه انداخته شود وچند نفر بخواهند به صورت share از آن استفده کنند.

 
  • نصب یک پرینتر بر روی کامپیوتر
 
 

برای نصب کردن یک پرینتر بر روی یک pc  باید مراحل زیر طی شود.

ابتدا در controlpanel  گزینه ی  devices and printers را انتخاب می کنیم .

 

 

 و در صفحه ای که باز می شود باید  گزینه ی  add a printer را از بالای صفحه انتخاب کرد.

 

 

با انتخاب کردن گزینه ی add a printer  صفحه ی جدیدی باز می شود که در آن صفحه  دو گزینه وجود دارد که عبارتند از :

1-add alocal printer

2- add anetwork or wireless or Bluetooth printer

 

 

اگر که printer مورد نظر share  شده باشد و ما بخواهیم از یک  printer که share شده است استفاده کنیم در این صورت گزینه ی دوم را انتخاب می کنیم.( add anetwork or wireless or Bluetooth printe)

ولی اگر کامپیوتری داشته باشیم که به صورت local  به آن printer  متصل شده باشد دراین صورت  باید گزینه ی  اول را انتخاب کرد.( add alocal printer)

پرینتر لوکال: اگر پرینتری را تحت پورت usb  یا lpt یا پورت های دیگر به یک pc بزنیم از نظر pc آن پرینتر لوکال می باشد

پرینتر سرور: اگر پرینت سروری داشته باشیم که آن را share کرده باشیم و از طریق یک سیستم دیگر بخواهیم آن پرینتر را بر روی pc  خودمان add کنیم آن پرینتر می شود پرینت سرور.

ابتدا حالتی را در نظر می گیریم که printer  به صورت local متصل شده است.

برای این کار گزینه ی add local printer را انتخاب می کنیم. در صفحه ای که باز می شود گزینه ی   use an existing port را انتخاب می کنیم. در این مرحله باید مشخص کرد که با چه پورتی می خواهیم  متصل شویم  برای مثال LPT.

پورت موازی یا LPT چیست؟ زمانیکه کامپیوتر های شخصی اطلاعاتی را برای چاپگر ویا هر وسیله ی دیگری که به پورت موازی متصل است ارسال م کنند، در هر لحظه 8 بیت ارسال خواهد شد. هشت بیت فوق به صورت موازی برای دستگاه ازسال خواهند شد. پورت موازی استاندارد قادر به ارسال 50 تا 100 کیلوبایت در هر ثانیه است. در زمان اتصال یک چاپگر به کامپیوتر از پورت موازی استفاده می شود. با اینکه  اخیرا استفده از پورت های USB رایج شده است ولی همچنان استفاده از پورت های موازی برای اتصال چاپگر به کامپیوتر بسیار متداول می باشد. از پورت های موازی می توان برای  برای اتصال تجهیزات جانبی زیر استفاده کرد. چاپگر-اسکنر-هارد درایو های خارجی و ....

 

 

گزینه COM که از طریق آن می‌توانید با اتصالات Serial ، پرینتر را به سیستم‌تان وصل کنید.

گزینه File ، به شما امکان ذخیره فایل‌هایی با پسوند Prn . را با استفاده از درایور PostScript پرینتر می‌دهد که استفاده اصلی این نوع فایل‌ها برای ارائه مستندات به چاپخانه‌هاست.

گزینه bth001 اگر یک پرینتر با اتصالات وایرلس یا بلوتوث به سیستم‌تان متصل باشد، در این فهرست گزینه BTH001 را نیز خواهید داشت.

وقتی که نوع پورت را مشخص کردیم  next را می زنیم در این مرحله باید مشخص شود که چه نوع پرینتری را می خواهیم انتخاب کنیم. برای مثال پرینتر Epson که نوع آن Epson Al-2600 است را انتخاب میکنیم.

 

 

 از طریق گزینه ی Windows update می‌توانید فهرست پرینترها را به‌روزرسانی کنید و امیدوار باشید که این‌بار درایور پرینترتان پیدا شود!

‌درایور مناسب پرینتر برای ورژن ویندوز ۷ نصب‌شده روی سیستم‌تان (۳۲ یا ۶۴ بیتی) را به نحوی مثلا از طریق اینترنت به دست بیاورید و به وسیله‌دکمه Have Disk مسیر inf. فایل مناسب را برای ادامه مراحل نصب مشخص کنید.

پس از مشخص کردن نوع پرینتر  دکمه ی next را می زنیم در این صفحه باید مشخص کنیم که پرینتر با  چه نامی نمایش پیدا کند؟

 

 

پس از مشخص کردن نامی که پرینتر با آن نمایش پیدا می کند گزینه ی next را انتخاب می کنیم.

در این مرحله این سوال پرسیده می شود که این پرینتر share شود یا خیر؟

 

 

اگر گزینه ی share this printer so that others on your network can find and use it انتخاب شود یعنی می خواهیم که این پرینتر share شود.

 در این صورت باید نامی را که می خواهیم پرینتر با آن نام share شود و Location آن و توضیحاتی را که در مورد آن می خواهیم بدهیم را  مشخص کنیم. و اگر نخواهیم که پرینتر share  شود در این حالت گزینه ی DO not share this printer  را انتخاب می کنیم.

در اینجا  این حالت در نظر می گیریم که پرینتر share  نشود پس گزینه ی  do not share this printer را انتخاب می کنیم. و صفحه ی زیر برای ما باز می شود.

 

 

در این صفحه اگر گزینه ی  set as the default printer را انتخاب کنیم  یعنی می خواهیم این پرینتر به عنوان پرینتر default انتخاب شود.

 و برای اینکه امتحان کنیم که پرینتر به درستی کار می کند می توانیم یک صفحه را پرینت بگیریم،سپس گزینه ی finish را انتخاب می کنیم.اگر به صفحه devices and printers برویم  در اینجا می توانیم پرینتری را که اضافه شده است را بینیم.

 

هدف ما این است که این پرینتر را به print server   تبدیل کنیم، برای همین باید این پرینتر را share کنیم،اگر یک پرینتر به صورت local نصب شود و سپس share شود تبدیل می شود به print server

 در این مرحله بر روی پرینتری که اضافه شده است کلیک راست کرده و گزینه ی printer properties را انتخاب کنید.

 

‌‌ـ‌ در این قسمت به صورت پیشفرض به سربرگ General هدایت خواهید شد.

در این برگه امکان خاصی وجود ندارد، غیر از آن که می‌توانید نام پرینتر را تغییر دهید و در صورت نیاز محل قرارگیری و توضیحات مربوط به آن را درج کنید. یک سری از مشخصات دستگاه پرینترتان نیز (اگر درایور مناسب آن‌را بدرستی نصب کرده باشید) در قسمت پایین برگه قابل مشاهده است. از طریق دکمه‌ Preferences می‌توانید به قسمت Printing Preferences بروید و نیز برای تست صحت عملکرد می‌توانید از طریق کلید Print test page یک دستور پرینت به پرینترتان ارسال کنید.

در تب sharing اگر گزینه ی share this printer  انتخاب شود در این صورت پرینتر مورد نظر share می شود. می توانیم در قسمت share name نامی را که می خواهیم وقتی پرینتر  share شد با آن نام نمایش پیدا کند را مشخص می کنیم.

 

 

گزینه ی    render print jobs on client computers:

حتما این گزینه را انتخاب کنید. اگر این گزینه انتخاب نشود render کردن روی print server انجام می شود یعنی job پرینت به پرینتر می رسد آن را process میکند و به زبان printer تبدیل می کند،در واقع این کار ها روی printer انجام می شود.ولی اگر این تیک زده شود تمام این مراحل روی کامپیوتر انجام می شود.اگر این تیک زده نشود performance پرینتر پایین می آید.

گزینه ی list in the directory :

در active directory یک database به نام ntds.dit وجود دارد اگر که گزینه ی list in the directory  زده شود و شبکه ی مورد نظر domain باشد آن پرینتربه عنوان یک object داخل  ntds.dit  اضافه می شود.و کاربرد آن در مورد search می باشد زیرا وقتی که این گزینه انتخاب می شود، لیست تمام پرینتر های موجود در ntds.dit  نمایش داده می شوند.اگر این گزینه انتخاب نشود در هنگام search کردن این پرینتر را در لیست نمی آورد.

Additional driver:

اگر ویندوز روی کامپیوتری که پرینتر به آن متصل است 32 بیتی یا 64 بیتی باشد . و اگر افراد بخواهند این پرینتر را نصب کنند در صورتی که نوع os آنها با os   کامپیوتری که پرینتر روی آن نصب شده است می توانند ای پرسینتر را نصب کنند وگر error driver می گیرند.

اگر در داخل سازمان پرینتری که share شده است os بقیه ی device ها با آن متفاوت باشد. باید حتما درایور دیگری را نیز add کنیم.

دکمه ی additional driver  این کار را برای ما انجام می دهد.

  1. گزینه ی itanumشرکت ماکروسافت با اینتل قرارداد بسته است که روی cpu های itanum یک سری امکانات در ویندوز 2008  بگذارد که داخل cpu های دیگر support نمی شود.
  2. گزینه یx64: یعنی system type کامپیوتر64 بیتی باشد
  3. گزینه ی x32: یعنی system type  کامپیوتر 32 بیتی باشد.

اگر که پرینتر به صورت local روی یک کامپیوتر نصب شده باشد و سایر کامپیوتر ها بخواهند به این کامپیوتر تحت شبکه وصل شوند دو راه وجود دارد.

راه اول:

فرض کنید روی pc1 پرینتر به صورت local نصب شده باشد و pc2 بخواهد تحت شبکه به پرینتری که بر روی pc1 نصب شده است متصل شود.برای انجام دادن این کار دو راه وجود دارد.

1-در pc دوم یا در کلاینت درRUN (win+R ) باید ip  سیستمی را که printer بر روی آن share شده است را بزنیم  در این مثال pc1 می باشد.


 

در صفحه ای که باز می شود پرینتری که share شده است نمایش داده می شود اگر روی این پرینتر دو بار کلیک شود  درایور  پرینتر مورد نظر نصب می شود و در controlpanel در قسمت devices and printers می توان پرینتر مورد نظر را مشا هده نمود.

  1. در این روش درcontrol panel گزینه ی devices and printers  را انتخاب می کنیم و از بالای صفحه گزینه ی add a printer را انتخاب  کرده و در صفحه ای که برای ما باز می شود گزینه ی  add a network,wireless or Bluetooth printer  را انتخاب می کنیم.

 

 

همانطور که در شکل مشاهده می کنید در صفحه ای که باز می شود اگر که گزینه ی list in the directory را زمانی که بر روی پرینتر کلیک راست کرده و گزینه ی printer properties را انتخاب  میکردیم  در تب sharing  گزینه ی

 list in the directory زده می شد ,در اینجا لیست پرینتر ها را در کادر بالایی پس از جستجو نمایش داده می شدند.

 

 

در غیر این صورت باید خودمان  آن پرینتر را پیدا کنیم . برای این کار  باید گز ینه ی   the printer that I want  isn’t listed انتخاب شود. پس از انتخاب کردن این گزینه صفحه ی  find printer by name or tcp/ip address باز می شود.

 

 

گزینه ی find  aprinter in the directory basec on location or feature  :در این قسمت سراغ  directory  ویندوز که همان ntds.dit است می رود و آنجا دنبال آن پرینتر می گردد. 

گزینه ی Select the shared printer by name :از این گزینه زمانی استفاده می شود که ما مسیر واقعی پرینتر را می دانیم. که زیر کادر فرمت  نوشتن مسیر را آورده است.وقتی که یک منبع را share  می کنیم می توانیم برای آن permission تعریف کنیم.

در control panel در قسمت devices and printers اگر که بر روی پرینتر مورد نظر کلیک  راست کرده و گزینه ی printer properties را انتخای کنیم در صفحه ای که باز می شود  در تب security  برای پرینتر ها یک سری special permission و یک سری standard permission تعریف شده است.

 

 

گزینه ی  print :اگر یک user مجوز پرینت گرفتن را داشته باشددر واقع فقط می تواند به پرینتر پرینت بفرستد و نمی تواند هیچ نوع مدیریتی بر روی پرینتر داشته باشد.گزینه ی manage this printer:

گزینه ی manage this printer:همان full access می باشد یعنی کار بر  هم می تواند برای پرینتر پرینت بفرستد و هم اینکه کل پرینتر را مدیریت کند و هم document ها را مدیریت کند،در واقع می تواند در پرینتر همه ی تیک ها را تغییر دهد.

گزینه ی manage document:فقط می تواند document هایی را که job آنها فرستاده شده است را مدیریت کند . برای مثال  می تواند document را stop کند، یا می تواند document  خاصی را حذف کند.

گزینه ی  Special permissions:دسترسی‌های خاص برای مشاهده‌ Permission‌های پرینتر، اعمال تغییرات در آنها و نیز Take ownership را داشته باشد (به این موارد بندرت نیاز پیدا می‌کنید).

برای  اینکه کاربر دسترسی special permission داشته باشد باید گزینه ی advance  در پایین صفحه انتخاب شود.

 

 

پس از انتخاب کردن این گزینه  صفحه ی زیر باز می شود.


 

در تب permission همانطور که در شکل بالا مشاهده می کنید در کادر permission entries نام افراد و سطح دسترسی آنها وآورده شده است. اگر بخواهیم  افراد دیگری را به این لیست اضافه کنیم باید از گزینهی add استفاده کنیم.

1- با انتخاب گزینه ی add صفحه ی زیر باز می شود.

 

 

  • که در این قسمت می توان  نوع object و location را مشخص کرد.
  • همچنین با زدن گزینه ی advanced   می توان نام object که مورد نظر است پیدا کرده و  در این قسمت add کرد.
  • با کلیک کردن بر روی گزینه ی edit می توان نام افراد و سطح دسترسی آنها به پرینتر را ویرایش کرد.
  • با انتخاب کردن گزینه ی remove میتوان هر یک از مواردی را که در این لیست آمده است را حذف کرد.

تب auditing:با انتخاب کردن تب auditing  صفحه ای برای ما باز می شود که می توانیم در آن  log های مورد نظر را رسیدگی کنیم.

تب owner:با انتخاب کردن این گزینه می توان مشخص کرد که چه گروه ها و چه user هایی می توانند owner باشند.

اگر بر روی پرینتر کلیک راست کنیم و گزینه ی printer properties را انتخاب کنیم  در صفحه ای که  باز می شود در تب ports  می توان کار های زیر را انجام داد.

 

 

اگر printer  به صورت لوکال متصل شده باشد  یعنی از طریق یک پورت لوکال که معمولا پورت lpt1 می باشد. در این کادر گزینه ی lpt1 انتخاب می شود.

 حال ممکن است که پورت عوض شود برای مثال 2LPT شود دیگر نیاز به نصب مجدد درایور نیست . می توانیم گزینهی مربوط به lpt2 را انتخاب کنیم. یعنی اگر دو پورت LPT داشه باشیم ، و پرینتر به پورت2LPT متصل شده باشد ، می توانیم در اینجا پورت LPT2 را مشخص کنیم و اگر که پرینتر قبلا به پورت LPT1 متصل بوده ولی الان به پورت LPT2 متصل شده است از همینجا LPT2 را انتخاب می کنیم و دیگر نیاز به نصب درایور مجدد نمی باشد.

 مهمترین گزینه در این قسمت printer pooling  می باشد.

اگر بخواهیم بین چندین پرینتر loadbalance ایجاد کرده  یعنی به یک pc چندprinter  (برای مثال 3 پرینتر) را متصل کنیم  ولی بخواهیم که این 3 پرینتردر چشم کاربر و کسی که از این پرینتر ها استفاده می کند فقط یک پرینتر باشد یعنی فقط یک پرینتر نمایش داده شود ولی در اصل 3 پرینتر باشد و زمانی که یک پرینتر روی کامپیوتر کاربرنصب شد و کاربرjob  خود (در واقع صفحاتی را که می خواهد از آنها پرینت بگیرد) را  به پرینتربفرستد، job کاربربین پرینتر ها  balance می شود.

فرض کنید که یک pc داریم که ip آن -pc 192.168.1.10  می باشد و یک پرینتر به آن متصل شده است به نام printer1 و همه از آن استفاده می کنند. اگر پس از مدتی متوجه شوید که پرینتر کند است و درست print نمی گیرد و در این زمان تصمیم گرفته شود که تعداد پرینتر ها زیاد شوند. اگر در این حالت از یک کامپیوتر دیگر استفاده شود و روی کامپیوتر دوم پرینتر دومی اضافه شود در این حالت تعدادی از کلاینت ها به پرینتر دوم متصل می شوند. ولی درواقع دو کامپیوتر درگیر پرینتر شده اند. میتوانیم از طریق یک پورت دیگر  به صورت لوکال به همان کامپیوتر اول پرینتردوم را متصل کرده و در این حال اگر بخواهیم پرینتر سومی را نیز اضافه کنیم می توانیم همین کار را تکرار کنیم. یعنی می توانیم پرینتر سوم را نیز به پورت سوم متصل کنیم.

Pooling:

اگر بخواهیم  هر کسی که به سراغ کامپیوتری که ip آن دستگاه 192.168.1.10 است برود و از پرینتر هایی که روی آن نصب شده است استفاده کند ولی فقط یک پرینتر واحد ببیند و اگر یک job برای print server فرستاده شود پرینت سرور آن job را به صورت round robin بین سه تا پرینتر تقسیم کند به این عمل pooling گفته می شود.

برای انجام دادن  این کار باید به مورد زیر توجه کرد.

تمام printer هایی که به صورت لوکال  به پرینتر متصل می شوند باید از یک کارخانه، یک مدل و با درایور یکسان باشند. یعنی اگر یکی از آنها hp باشد باید بقیه نیز hp باشند.

اگر این شرایط را داشته باشیم درایور پرینتر اول را نصب می کنیم و برای نصب پرینتر ها ی بعدی همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید گزینه ی enable printer pooling را فعال می کنیم و می توانیم بگوییم که از این نوع پرینتر هم روی پورت 1 هم روی پورت 2 هم روی پورت 3 داریم.

 

گزینه ی Bidirectional support:فعال بودن Bidirectional support در پرینتر هایی که قابلیت گرفتن پرینت دو رو  دارند اگر این گزینه را بزنیم فعال می شود ولی در پرینتر هایی که این قابلیت را نداررند به صورت gray   می باشد.

تب advance:برای انتخاب کردن تب advance   باید بر روی پرینتر مورد نظر کلیک راست کرده و سپس گزینه ی   printer properties  را انتخاب کنید  همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید  تب advance   در بالای صفحه قرار دارد.

 

 

گزینه ی  always available:اگر این گزینه  انتخاب شود در این صورت  همیشه پرینتر در دسترس می باشد.

گزینه ی available from:با انتخاب کردن این گزینه می توان مشخص کرد که پرینتر مورد نظر از چه ساعت تا چه ساعتی کار کند در واقع این گزینه ساعت کارکرد این پرینتر را مشخص می کند. زمانی از این گزینه استفاده می شود که در جایی تعداد زیادی پرینتر داریم و می خواهیم تعدادی از آنها صبح تا ظهر پرینت بگیرند و تعدادی دیگراز ظهر به بعد پرینت بگیرند .

گزینه ی priority: در مکان هایی که فقط یک پرینتر وجود دارد و هم رئیس  و هم کارمندان اراین پرینتر استفاده می کنند. در این اماکن اگر یک job  چه از طرف رئیس برسد چه از طرف کارمندان هیچ تفاوتی وجود ندارد و job هر شخصی که زودتر به پرینتر برسد پرینتر اول آن job را پرینت می گیرد.

بعضی از زمان ها می خواهیم برای کارمندان اولویت تعیین کنیم  که اول job رئیس انجام شود و بعد از آن job مربوط به کارمندان در این زمان از گزینه ی priority استفاده می شود.  زمانی که پرینتر را روی کلاینت نصب می کنیم در همانجا باید priority را تعیین کرد. هر چه این عدد بالاتر باشد اولویت نیز بالاتر می باشد. در واقع اگر job مربوط به 20 نفر به صورت همزمان به روی پرینتر برسد priority یک شخص90 و شخص دیگری 100  باشد اول پرینت شخصی که priority مربوط به آن بالاتر است گرفته می شود.

گزینه ی driver:با انتخاب کردن این گزینه می توان driver مورد نظر را انتخاب کرده و آن را نصب کرد.

گزینه ی  spool print document so program finished  printing faster:گاهی می خواهیم چند صفحه را پرینت بگیریم  برای مثال 20  صفحه را  اگر این گزینه انتخاب شود ابتدا پرینتر تمام 20 صفحه را دریافت می کندو بعد شروع می کند به پرینت گرفتن . در این حالت تمام 20 صفحه پرینت گرفته می شود و دیگر هیچ error  وجود نخواهد داشت.و می توان این موضوع را به عنوان مزیت این کار در نظر گرفت.

گزینه ی start printing after last page spooled:همانند گزینه ی بالا است  با این تفاوت که گزینه ی بالا زمانی استفاده می شود که کامپیوتر ها در شبکه باشند.

گزینه یStart prnting immediately  :این گزینه مشخص می کند که هر صفحه ای را که دریافت کردی سریع آن را پرینت بگیر. این گزینه سرعتش بیشتر است اما احتمالاینکه error بگیریم نیز زیاد می باشد.

گزینه ی print direcrory to the printer:مشخص می کند که پرینتر به صورت مستقیم  به کامپیوتر متصل شده است و نیاز به بافر ندارد. در واقع مشخص می کند که این پرینتر تحت شبکه نیست و به صورت لوکال متصل شده است.

گزینه ی hold mismatched documents:اگر پرینتی که به پرینتر فرستاده شده است با تنظیماتی که بر روی پرینتر می باشدmatch نباشد، برای مثال پرینتی که فرستاده شده است درحالت  A3بوده  ولی سایز کاغذتان در پرینتر 4 A باشد در این حالت آن پرینت را نمی گیرد تا زمانی که آن پرینتر به درستیتنظیم شود.

 

گزینه ی print spooled document first : برای زمانی است که تمام  print job هایی که برای پرینتر فرستاده می شوند در فولدری به نام spool ذخیره شوند که این فولدر  در مسیر زیر قرار دارد. اگر این مسیر را %windir%\\system32\\spoolدرrun تایپ کنید می توانید آن را مشاهده کنید

 

 

صفحه ای که برای شما باز می شود صفحه ی زیر می باشد.

 


 

ابتدا job ها در این قسمت قرار می گیرند سپس برای پرینتر فرستاده می شوند. این گزینه می گوید اول بروبه سراغ فولدر spool و  فایل هایی را که پسوند doc  . دارند را ابتدا پرینت بگیر و بعد برو به سراغ چیز هایی که حالت گرافیکی دارند. چون ممکن است با این پرینتر بخواهید عکس پرینت بگیرید. و چون عکس گرافیک است و این پروسه ممکن است که مدت زیادی طول بکشد. و ممکن است که doc ها در صف بمانند تا  پرینت عکس تمام شود. پس اگر این دو تا با هم به پرینتر رسیدند اول document را پرینت بگیر و بعد تصویر را.

گزینه یKeep printed document:اگر این گزینه انتخاب شود. می توانید محتویات spool را نگه دارید  اطلاعاتی که داخل spool قرار می گیرد  به حالت موقت می باشد و اگر از یک document   در spool پرینت بگیرید آن document کپی می شود در  پرینتر و زمانی که print job آن تمام شد پاک می شود.

فرض کنید که یک پرینتر share شده داریم که یک کلاینت تحت شبکه آن را نصب کرده است و job  خود را می فرستد  برای پرینتر . ابتدا داخل فولدر spool قرار می گیرد (spool printer) زمانیکه job از داخل spool فرستاده می شود برای پرینتر  و پرینت گرفته می شود بعد  ازآن از داخل فولدر spool پاک می شود اگر که پاک نشود پرینتر کند می شود.

 این گزینه برای اینکه admin کنترل کند که چه پرینت هایی فرستاده شده برای printer خوب است اما از این بابت که فضا اشغال می کند بد است.

  • سوال : اگر پرینت برای پرینت سرور فرستاده شود و ping پرینت سرور را هم داشته باشیم ولی  پرینت گرفته نشود دلیلش چیست؟

به این دلیل می باشد که فولدر spool پر شده است و یا سرویس print spooler کار نمی کند. هر وقت که پرینت سرور هنگ کرد و یا performance آن پایین آمد  این سرویس  را restart کنیم.

 این سرویس که restart می شود تمام job ایی که برای printer فرستاده شده است restart می شود. برای اینکه این سرویس را restart کنیم باید مسر زیر را طی کرد.

Start/controlpanel/administrative tools/services/print spooler

ابتدا از قسمت start گزینه ی control panel را انتخاب کرده ،سپس گزینه ی administrative tools را انتخاب می کنیم.

 

 

در صفحه ای که باز می شود گزینه ی  services را انتخاب می کنیم.

 

پس از انتخاب کردن  این گزینه در صفحه ای که باز شده است گزینه ی print spoolerرا انتخاب کرده سپس آن را یک بار restart می کنیم.

 

 

گزینه ی  Enable advanced printing feature:اگر تیک این گزینه برداشته شود نمی گذارد که advance feature در اختیار کلاینت باشد.

اگر خواستید که پرینتری  تحت یک تنظیمات خاصی کار کند و کلاینت نتواند آن تنظیمات را تغییر دهد در این صورت  باید این تیک برداشته شود. برای مثال پرینتر رنگی است اما می خواهید که سیاه سفید پرینت بگیرد.

 

گزینه ی printing defaults: برای پرینتر معمولا یک سری تنظیمات به صورت default قرار گرفته است که اگر گزینه ی printing defaults زده شود در می توان این تنظیمات را مشاهده کرده و آن را تغییر داد.

 

گزینه ی print processor:مشخص می کند که process مورد نظر که می خواهد انجام شود طبق چه  coding  ای انجام شود؟ و coding ها یی را که support می کند را مشخص  میکند.

گزینه ی   separator page:برای پرینت ها هدر و فوتر مشخص می کند تا تفکیک کند صفحات پرینت یک نفر را از نفر دیگر در مکان هایی که همه تایپیست هستند و همه به  چندین پرینتر پرینت می فرستند در این مکان ها پرینت های هر فرد را از فرد دیگر با توجه به header و footer هایی که می گذارد از هم جدا می کند.