در مقاله مدیریت دیسکها در ویندوز 7،در مورد مفاهیم تئوری دیسکها در ویندوز صحبت کردیم.دراین مقاله قصد دارم در مورد ایجاد و اضافه کردن هارد دیسک به صورت فنی و عملی صحبت کنم. همچنین ممکن است بخواهید به هاردهای موجود بر روی سیستمتان ،یک هارد جدید دیگر اضافه کنید و بدین طریق حجم هارد دیسک خود را اضافه کنید.خوب بدیهی است که بعد از اضافه کردن هارد سخت افزاری،باید آن را فرمت بندی و به ویندوز معرفی کنید.در ابتدا در این مقاله توضیح خواهم داد که یک هارد جدید را چگونه به ویندوز معرفی کنید.

یا در برخی موارد ممکن است برایتان پیش آمده باشد که تنها یک درایو (یا بهتر است بگویم پارتیشن ) در کامپیوتر خود نداشته باشید و علاقمندید که تعداد درایو بیشتری داشته باشید تا بتوانید کلیه اطلاعات خود را دسته بندی کنید.مثلا شاید دوست داشته باشید که در درایوی که ویندوزتان نصب است اطلاعات دیگری قرار ندهید ،تا در صورتی که برای درایو ویندوز اتفاقی پیش آید و مجبور به عوض کردن آن شوید،دیگر اطلاعاتتان از بین نرود.همچنین در این مقاله توضیح خواهم داد که چطور میتوان یک درایو ( مثلا 100M را ) به 3 درایو یا پارتیشن تبدیل کرد.

همانطور که در مقاله قبلی توضیح دادم، به صورت پیش فرض در ویندوز ،کلیه درایوها به صورت Basic میباشد و همچنین درایوهای dynamic قابلیت dual boot را ندارند.( یعنی در صورتی که درایو شما dynamic باشد شما قادر نخواهید بود بر آن درایو دو سیستم عامل داشته باشید ).در اینجا لازم است با یک قابلیت دیگر نیز آشنا شوید و آن قابلیت Hot swapping است.این قابلیت این امکان را میدهد که در حالی که کامپیوترشما روشن است بتوانید یک درایو جدید به آن بیفزایید ،که البته باید بگویم که هر کامپیوتری این قابلیت را پشتیبانی نمی کند.در صورتی که کامپیوتر شما از این قابلیت پشتیبانی نمی کند ابتدا باید کامپیوتر خود را خاموش کنید و هارد دیسک خود را اضافه کرده و مجددا کامپیوتر را روشن نمایید.در صورتی هم که کامپیوترتان از این قابلیت پشتیبانی میکند ،دیگر برای افزودن هارد دیسک نیازی به خاموش کردن کامپیوتر خود نخواهید داشت.همچنین لازم است بدانید کلیه تنظیمات مربوط به دیسکها در کنسول Disk Management که با دستور diskmgmt.msc در run اجرا میشود،انجام میگیرد.

افزودن یک هارد دیسک سخت افزاری به کامپیوتر و معرفی آن به ویندوز


شکل زیر نمایی از کنسول disk management است که تنها یک پارتیشن (basic partition ) تحت عنوان C دارد.

Image



بعد از اضافه کردن یک هارد جدید به سیستم ،زمانی که کنسول disk management را باز میکنید ،پنجره زیر برایتان نمایش داده خواهد شد.

Image



در این پنجره شما انتخاب خواهید کرد که از ساختار پارتیشن بندی MBR استفاده میکنید یا GPT (جزئیات را در مورد این دو ساختار می توانید در مقاله قبلی مطالعه کنید.) پس از انتخاب MBR به مرحله بعد میرویم.

Image



مشاهده میکنید Disk 1 به کنسول مدیریت دیسکها اضافه شده است.حال باید اقدام به فرمت بندی و انجام تنظیمات مربوط به دیسک کنیم.همانطور که صحبت کردم کلیه دیسکها به صورت پیش فرض basic هستند.در صورتی که بخواهید دیسک مورد نظرتان را تبدیل به dynamic کنید و از امکانات مربوط به دیسکهای dynamic استفاده کنید،در قسمت سمت چپ بر روی قسمت خاکستری راست کلیک کنید.اینجا شما قادر خواهید بود فرمت دیسک خود را از basic به dynamic تغییر دهید.

Image



حال بر روی قسمت سفید رنگ سمت راست، راست کلیک میکنیم و از این طریق هارد دیسک اضافه شده را فرمت بندی میکنیم.

Image

Image



سایز volume ی که میخواهید ایجاد کنید را مشخص کنید.

Image



نامی را که میخواهید به درایو مورد نظرتان اختصاص دهید نیز مشخص کنید.

Image



سپس از شما پرسیده میشود که آیا میخواهید درایو ایجاد شده را فرمت کنید یا خیر؟در این قسمت شما نیز می توانید فایل سیستم مورد نظر خود را انتخاب کنید.( برای مطالعه بیشتر در مورد فایل سیستم ها میتوانید به این مقاله مراجعه کنید ).در صورت تمایل می توانید عمل فرمتینگ را هم اجرا کنید.بدین صورت که اگر تیک عبارت Perform a quick format زده شده باشد در انتهای کار عمل فرمتینگ هم انجام میگیرد.

Image

Image

Image

Image



همانطور که مشاهده میکنید یک پارتیشن ، volume یا درایو به درایوهای سیستم خود اضافه شده است.

Image



در نهایت با راست کلیک بر روی پارتیشن ایجاد شده و انتخاب عبارت Mark Partition as Active ، پارتیشن را اکتیو کنید.

Image


Shrink Volume


در صورتی که بخواهید دو درایو با استفاده از هارد اضافه شده داشته باشید ،یا قسمتی از حجم یک درایو را گرفته و تبدیل به یک درایو دیگر کنید،از قابلیت shrink می توانید استفاده کنید.بدین منظور بر روی فضای درایو ایجاد شده راست کلیک کرده و گزینه shrink volume را انتخاب کنید.

Image



در این پنجره ،حجمی که می خواهید درایو جدید داشته باشد ،مشخص میکنید.

Image

Image



در اینجا 200M از disk 1 را گرفته و تبدیل به یک درایو دیگر کردیم.برای فعالسازی آن ،مجددا تمامی مراحلی که در بالا ذکر شد را باید انجام دهیم.

تبدیل Basic Disk به Dynamic Disk و استفاده از قابلیتهای دیسکهای داینامیک


همانطور که در مقاله قبلی در مورد مزایای استفاده از دیسکهای داینامیک صحبت کردیم،در صورتی که بخواهید از مزایای دیسکهای داینامیکی استفاده کنید ابتدا باید آنها را از حالت basic به dynamic تبدیل کنید.برای اینکار کافی ست بر روی دیسکها راست کلیک کرده و گزینه convert to dynamic disk را انتخاب کنید.

Image



برای داشتن RAID-5 لازم هست حداقل 3 دیسک داشته باشید و برای Mirror دو دیسک.لازم به توضیح است زمانی که شما از 3 دیسک برای ایجاد RAID-5 استفاده میکنید،این 3 دیسک تحت یک Drive letter در my computer نشان داده خواهد شد.طریقه ایجاد دیسکهای داینامیکی مشابه هم میباشد.در اینجا طریقه ایجاد Mirror برای شما توضیح داده خواهد شد.

برای ایجاد Mirror ،بر روی دیسک راست کلیک کرده و گزینه New Mirror Volume را انتخاب کنید.

Image

Image



در این پنجره ،شما باید دو دیسک انتخاب کنید.(برای ساختن Mirror حتما باید دو دیسک داشته باشید ) در این قسمت انتخاب میکنید که کدامیک از دیسکها را برای ایجاد Mirror انتخاب خواهید کرد.

Image

Image

Image

Image

Image

Image



همانطور که می بینید دو دیسک یک drive letter به خود گرفته اند.بدین ترتیب شما قادر خواهید بود انواع RAID ها را هم در Disk Management ایجاد کنید.


نویسنده : فاطمه قرباوی
منبع : انجمن حرفه ای های فناوری اطلاعات ایران